Lukijat

tiistai 3. elokuuta 2010

tyyntä myrskyn edellä...

tälle illalle oli luvassa ihan kelpo keliä, vaikka lähestyvästä myrskystä varoiteltiin uutisissa jo matkalla lentopaikalle. arton, heikin ja minun kohteeksi oli valiintunut kuorevesi jo ihan siitä syystä, ettemme ole siellä koskaan ennen lentäneet. torni oli mennyt jo kiinni, joten korpikenttänä kohtelimme hallin sotilaslentokenttää. muutaman toimintailmoituksen tein jaksolla, mutta muuta radioliikennettä ei ollut.

ensimmäiseksi kuitenkin käytiin katsomassa kuoreveden kirkkoa, joka löytyykin kuoreveden rannalta mänttän suuntaan mentäessä.















savon talon isännän pellolta suinulasta startattiin. ehkä keskisuomen hienoin kivinavetta on juuri tuolla ? tilalla valmistetaan mm. jäätelöä. kuoreveden vehnämylly vas alakulmassa.
















"halli" on nimeltään kuoreveden nykyinen keskusta. lentokenttä on aivan keskustan vieressä. ja varmaan tuo lentokentän läheisyys on vaikuttanut keskustan syntymiseen juuri kentän viereen?
















ylitimme hallin kentän poikki kiitotien kolmensadan metrin korkeudessa ja jatkoimme kimpassa kohti länkipohjaa, joka taas on längelmäen keskustan nimi.
tuolla oli kuulemma kovat tappelukset vuoden -18 kahinan aikoihin.
















längelmäen kirkonkylä löytyy taas löytyy n. kuuden kilometrin päästä lounaan suunnasta. melko vaatimaton...
muistaakseni längelmäki olikin hämeen pienin kunta itsenäisenä kuntana ollessaan. (kuntaliitos jämsän ja oriveden kanssa 2007)
nykyään kirkonkylä on orivettä ja länkipohja jämsää.















talviainen on oriveden puolella















samoin, kuin eräslahtikin.


















vilkkilässä on takuulla sijainnut muinoin saha. lahden nimi on sahansalmi ja lautalakin löytyy karttatietojen mukaan tuosta niemestä.













menomatka oli tapahtunut vastatuuleen ja aikaakin oli jo kulunut pian parisen tuntia. paluumatkaa kuorevedelle oli silti vielä toistakymmentä kilometriä joten aloin aprikoimaan, paljonko tankissa on vielä pensaa? peiliä en ole koskaan vielä käyttänyt, eikä tankkiin kunnolla suoraan näekään lennolla. näitä miettiessäni moottori varoitteli ensin pari kertaa ja sammui pian kokonaan. jahas, missäs se pelto sitten onkaan...?

tuollahan se! punainen ympyrä laskupaikalla...
hallin kenttäkin häämöttää yläosassa kuvaa.

















makeita vattuja ahmin vielä puskista mahan täyteen hakumiestä odotellessani :)

kelihän oli siis tosi mainio! erittäin lämmin ja tasainen ilma. valoa olisi voinut olla enemmän, mutta kaikkea ei voi saada. ainakaan kuviin ei tullut nyt varjoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti