etelä-pohjanmaan liitäjien varjoliitokurssi on ohittanut jo reilusti "puolivälin krouvin" treenailemaan on päästy joustavasti myös arkena kelien niin salliessa.
vähiten lentäneilläkin on jo kymmenkunta lentoa takana ja edistyneimmät lentävät kurssin moottoriosiota.
jääolosuhteet ovat muuttuneet vähän haastaviksi lumen ja jään väliin pursunneen veden takia. onneksi vielä löytyy järveltä kuiviakin alueita. ei tosin kaikille tuulensuunnille.
muutama kuva viime aikojen tilanteista:
lumikerroksen kasvaessa järvellä, yhä enemmän näkee tällaisia "muhamettilaistyylisiä" laskuja;)
pintaa/oikeaa jarrutushetkeä on vaikea arvioida ja paksussa lumessa ei paljoa pysty juoksemaan. tällöin matkaansa jatkava liidin vetää isommankin miehen kepeästi rähmälleen...
tältä näyttää hinaus alussa...
...ja tältä lopussa
matti ja jani lennon alussa..
..ja sami finaalissa...
...kuten jarmokin
jouni tarkastaa oikeaoppisesti ennen ilmaannousua siiven lentotilan.
ilkka on paraikaa opekurssilla ja briiffaa tässä apuopettajana raimoa ennen hänen
pian alkavaa lentoaan.
moottorikoulutus aloitetaan teorioilla/kokeilla ja jatkuu moottorin käyttämiseen ja sen ominaisuuksiin tutustumisella maassa
koska paramoottorilentämisessä juuri startti on se vaikein osio, moottorioppilaat saavat niin halutessaan totutella moottorin käyttöön ensin hinauksesta. oppilas hinataan ensin ilmaan ja irroituksen jälkeen hän käynnistää ilmassa moottorin ja jatkaa lentoaan moottorin avulla.
moottorioppilaalle tyypillinen virhe startissa. työnnetään liian lujaa a-kantohihnoista, jolloin siiven etureuna menee kurttuun ja estää siiven normaalin täyttymisen sekä lentotilaan tulemisen.
ettei vaan hannu ole se suomen ensimmäinen peruskurssilla ilmaan noussut paramoottorilentäjä? koulutusohjeet muuttuivat aivan hiljattain, joten ei niitä montaa misään tapauksessa vielä ole.
jyrkin eka onnistunut startti moottorin kanssa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti