marraskuun kelit ei yleensä suosi lentoharrasteita. päivät ovat yleensä lyhyet, tuuliset ja sateiset :(
jokin sekaannus oli säidenhaltijalle sattunut tämän päivän säätä säädellessä, koska ennusteissa oli jo eilen tulkittavissa marraskuun 15. päivän olevan ihanteellinen pikku pyrähdykseen maakunnan taivaalla!
virtolainen tapani korhonen on suorittanut ultrakevyyen lentokoneen hallintaan oikeuttavan lupakirjan vasta n. vuosi sitten. hänet sain suostuteltua kyyditsemään minua tänään keskellä arkipäivää :)
koska matkaa taitettiin kolmen tunnin lennolla aika pitkä matka, jaan tämän matkan kuvat kolmeen osaan.
ensimmäinen osa koskee etappia ähtäri-vimpeli
no, ihan ensimmäiseksi suunnistettiin karhukankaan lentokentältä nousunlahdelle
aikamme hankavedellä kaarreltuamme otimme suunnan pohjoista kohti. ensimmäiseksi yhytettiin niemiskylän reijossa munninniemi. kuulemani mukaan tuo "kauppala" on yksi ähtärin vanhimmista taloista.
"niemiskylän keskusta"
mäkisalo itä-ähtärin ja niemiskylän välimaastossa. tienviitassa taitaa lukea "lehonkangas" tämän tien molemmissa päissä.
kolu sijaitsee aivan ähtärin ja soinin rajamailla, juuri soinin puolella.
kolunkylällä on puutetta rantatonteista, kun on rakennettu vapaa-ajan asumuksia saariin ja lautoillekin!
tässä liikutaan soinin hautakylällä.
tämä taas on kukonkylää
kuten tämäkin. laaja kylä ei mahdu yhteen kuvaan ;)
hallaperä tai jousperä? veikkaan jousperää...
tekisi mieleni esittää tämän kuvan olevan soinin vuorenmaasta, mutta en saa mitenkään sijoitettua kartalle :(
tunnistusapuja nyt soinilaisilta!
myös tämä soinin? kylä jäi multa sijoittamatta kartalle. jossain keisalan ja kortekylän välimaastossa kuitenkin mennään.
kortekylän koulu ympäristöineen marraskuun valossa. kortekylä onkin jo alajärven puolella kuninkaanjokilaaksossa.
tässä on käsittääkseni koko suomen merkittävin muuntoasema, möksyn muuntoasema. kartasta laskeskelin tähän sähkölankojen risteyskohtaan tulevan peräti 11 voimalinjaa.
jos arvata pitäisi, niin tässä muunnetaan pohjoissuomesta vesivoiman tuottama 400kw jännite alemmaksi ja jaettavaksi eteläiseen suomeen eri käyttäjäryhmille.
en kuitenkaan arvaa, koska en ole alan asiantuntija :)
(sen kuitenkin tiedän, että sähkö kannattaa kuljettaa pitkiä matkoja mahdollisimman suurella jännitteellä. näin häviöt jäävät pieniksi)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti