kesäaikaan paramoottorilennot ajoittuvat aikaiseen aamuhetkeen tai iltaan, johtuen auringonpaisteen päivällä aiheuttamista "termisistä ilmakuopista"
mitä pidemmälle syksyä kohti mennään, sen miellyttävämpää ja tasaisempaa lentäminen myös keskipäivällä on.
asialla on myös kääntöpuolensa.
syksyinen maisema ei ole enää niin houkuttelevaa valokuvausta ajatellen (ruska-aikaa lukuunottamatta). ilma kylmenee ja shortsi/t-paitalennot saa unohtaa.
myös päivä lyhenee vääjäämättä juhannuksesta eteenpäin ja loppuvuodesta auringon nousun ja laskun välistä aikaa on vain vähän reilut 5 tuntia :(
eiliseksi oli ennustettu ihan kelpo keliä lentotoimintaan. mulla oli päässyt syntymään peräti kahden kuukauden tauko edellisestä päräytyksestä, joten pakkohan sitä oli tehdä jonkunlainen lentosuunnitelma, vaikka olikin juuri vuoden pimein päivä!
ähtäriä kauemmaksi en ajatellut lähteä. koska ennustettu tuuli oli etelästä, raahasin kamat karhukankaan lentokentälle. jos kerrankin olisi tuuli kentän suuntainen ? lentokentälle menin siinä puolenpäivän aikaan, auringon ollessa juuri korkeimmillaan.
nortusen juha raportoi juuri palattuaan ultralennolta kelin olevan aivan huippua. tasaista ja selkeää. siltähän se näyttikin. muutamia paloja vanhasta taivaastakin pilkotteli ylhäältä pilvien lomasta.
kauaa en vitkastellut valmisteluissa, mutta startin hetkellä näkyvyys oli jo selvästi heikentynyt. ihan kuin pientä tihkuakin olisi ilmassa?
ylös vaan ja samantien kaijansalmea kohti. tarkoitus oli käydä keskustan yllä hieman talvimaisemia kuvailemassa.
melko pian kävi selväksi, että semmoiset suunnitelmat saa unohtaa. töhrypilven alaraja oli laskutunut alle 200m:n korkeudelle, eikä tämä anna minkäänlaisia mahdollisuuksia lähteä kauemmaksi haahuilemaan...
pilven alaraja ryötönperällä eilen.
lehtitietojen mukaan myös hyvölään on tulossa venäläisvieraita vuodenvaihteen aikaan.
"taipaleenkurvissa" on moni täkäläinen menettänyt ajoneuvonsa hallinnan vuosien varrella. muistelen, että kerran rassattiin yhtä varjoliidintäkin noista vasemman reunan korkeista männyistä ;)
vääräkosken tehdasalue on kokenut monta muutosta vuosien varrella. nykyään alueella toimivat mm. bussiyhtiö, moottoripyöräkerho, pahvitehdasmuseo kahviloineen, ähtärin paperimarkkinat ym. yrityksiä
vääräkosken "kartano" tai "pytinki" on rakennettu alunperin tehtaan patruunan yksityisasunnoksi
vääräkosken vedet menevät nykyään 99% koskivoima oy:n voimalaitoksen turbiinin läpi. pieni luru näköjään vielä ohittaa valtauomankin.
omakotisutusta kivimäentien varrella. samaa tietä pääsee myös karhukankaan lentokentälle
jahas. kuuraa alkaa kertyä tekstiileihin. on aika mennä sinne mistä lähdettiinkin.
alle puolen tunnin pyrähdys surkeassa kelissä, mutta kyllä teki hyvää pitkän lentotauon jälkeen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti