terveisiä ruåtsista!
kolmen muun paramotoristin kanssa käväisimme muutaman päivän ruotsinmatkalla. suunnitelmissa oli lennellä lintukodon eri paikoissa aina lentokelien osuessa kohdalleen. ensimmäinen päivä oli tuulinen ja se käytettiinkin automatkaan öölannin saarelle. aamuksi olikin luvassa kelpo keliä ja saaren pääkaupungin, borgholmin pienlentokentältä nousimme ilmoille saarta ilmastakäsin tutkimaan. tarkkasilmäisimmät saattavat erottaa jukan siiven levitettynä lentokentän päässä.
saaren kasvillisuus on erittäin niukkaa suurilla tasankoalueilla, ilmeisesti kalkkiperäisen maan ravinneköyhyyden takia. jo kolmensadan metrin korkeudelta näkee saaren molemman puolen vesistöt. vasemmalla itämeri ja oikealla kalmarsund, joka erottaa öölannin ruotsin mantereesta.
no, aina sieltä isolta alueelta muutama heinänkorsi löytyy syötäväksi karjalle
eräs saaren erikoisuus oli myös vuosisataiset kiviaidat, jotka erottavat tilukset ja peltolohkot toisistaan. melkoinen työmäärä on ollut noita tehtäessä!
pari kuvaa saaren pääkaupungista, borgholmista. yövyimme kaupungissa pikku huoneistohotellissa ja hintatasoa voisi kuvailla sanalla edullinen. (250kr/yö)
turistisesonki alkaa kuulemma vasta midsommarista, joten kysynnän ja tarjonnan laki oli vielä puolellamme.
ruotsin suurimmasta rauniolinnastaan borgholm myös tunnetaan. 1100-luvulla rakentamaan aloitettu linnoitus paloi vuonna 1806 ja sen jälkeen rauniot ovat palvelleet lähinnä matkailunähtävyytenä
tällainen niukkakasvillinen tasanko saaren pohjoisosissa. eteäläosasta löytyy n.10 kertaa suurempi, stora alvaret-niminen tasanko.
olin päättänyt lentää färjestadeniin pikku matkalennon, koska tiesin matkaseuran ajelevan autolla lopuksi samaan paikkaan. kulkeehan saarelle johtava ainoa autotie färjestadenin luona olevan sillan kautta mantereelle.
matkalla näkyi useita idyllisiä kirkonkyliä
jonkinlainen kivijalostamo?
eipä oo ihme että ruotsalainen formulakuski on ylen harvinainen ilmiö ;)
täytyy kyllä sanoa itselleni olleen yllätys, kuinka paljon ruotsissa onkaan tuulivoimaloita. maaseudulla on lähes mahdoton ajaa näkemättä joka hetki useita tuulimyllyjä. välillä näköpiirissä on niitä kymmenittäin.
myös golfkenttiä on hämmästyttävän paljon. tässä ekerum-golfkentän liepeillä sijaitseva lomakeskus.
ruotsin pisin silta on kalmarsund, ellei tanskan kanssa yhteistä siltaa lasketa. lähes 6 km pituinen silta valmistui vuonna 1972.
knoppitietona mainittakoon vielä että Ruotsin kuninkaan 1500-luvulla antaman määräyksen mukaan Kalmarinsalmi on raja, jonka eteläpuolella Clupea harengus -kala on silli ja pohjoispuolella silakka
färjestadenin satamakaupunki. aamukahvit hörppäsin laskun jälkeen sataman idyllisessä miljöössä, katsellen samalla aamutoimissa hyöriviä kaupunkilaisia
laskun tein tuohon marketin viereen, josta kamat on sitten helppo nostella autoon
muu retkikunta kahvitteli borgholmissa samaan aikaan. paikalle päästyään totsesivat laskupaikkani olevan kelvollinen myös starttipaikaksi ja siitähän alkoikin aivan valtava valmistautumishässäkkä ;)
liiasta kiireestä lentoonlähdössä seuraa harvoin mitään hyvää :(
itse keskityin kuvailemaan poikien startteja ja vielä matkaa jatkaessamme sillalta kalmarin kaupunkia.
kolmen muun paramotoristin kanssa käväisimme muutaman päivän ruotsinmatkalla. suunnitelmissa oli lennellä lintukodon eri paikoissa aina lentokelien osuessa kohdalleen. ensimmäinen päivä oli tuulinen ja se käytettiinkin automatkaan öölannin saarelle. aamuksi olikin luvassa kelpo keliä ja saaren pääkaupungin, borgholmin pienlentokentältä nousimme ilmoille saarta ilmastakäsin tutkimaan. tarkkasilmäisimmät saattavat erottaa jukan siiven levitettynä lentokentän päässä.
saaren kasvillisuus on erittäin niukkaa suurilla tasankoalueilla, ilmeisesti kalkkiperäisen maan ravinneköyhyyden takia. jo kolmensadan metrin korkeudelta näkee saaren molemman puolen vesistöt. vasemmalla itämeri ja oikealla kalmarsund, joka erottaa öölannin ruotsin mantereesta.
no, aina sieltä isolta alueelta muutama heinänkorsi löytyy syötäväksi karjalle
eräs saaren erikoisuus oli myös vuosisataiset kiviaidat, jotka erottavat tilukset ja peltolohkot toisistaan. melkoinen työmäärä on ollut noita tehtäessä!
pari kuvaa saaren pääkaupungista, borgholmista. yövyimme kaupungissa pikku huoneistohotellissa ja hintatasoa voisi kuvailla sanalla edullinen. (250kr/yö)
turistisesonki alkaa kuulemma vasta midsommarista, joten kysynnän ja tarjonnan laki oli vielä puolellamme.
ruotsin suurimmasta rauniolinnastaan borgholm myös tunnetaan. 1100-luvulla rakentamaan aloitettu linnoitus paloi vuonna 1806 ja sen jälkeen rauniot ovat palvelleet lähinnä matkailunähtävyytenä
tällainen niukkakasvillinen tasanko saaren pohjoisosissa. eteäläosasta löytyy n.10 kertaa suurempi, stora alvaret-niminen tasanko.
olin päättänyt lentää färjestadeniin pikku matkalennon, koska tiesin matkaseuran ajelevan autolla lopuksi samaan paikkaan. kulkeehan saarelle johtava ainoa autotie färjestadenin luona olevan sillan kautta mantereelle.
matkalla näkyi useita idyllisiä kirkonkyliä
jonkinlainen kivijalostamo?
eipä oo ihme että ruotsalainen formulakuski on ylen harvinainen ilmiö ;)
täytyy kyllä sanoa itselleni olleen yllätys, kuinka paljon ruotsissa onkaan tuulivoimaloita. maaseudulla on lähes mahdoton ajaa näkemättä joka hetki useita tuulimyllyjä. välillä näköpiirissä on niitä kymmenittäin.
myös golfkenttiä on hämmästyttävän paljon. tässä ekerum-golfkentän liepeillä sijaitseva lomakeskus.
ruotsin pisin silta on kalmarsund, ellei tanskan kanssa yhteistä siltaa lasketa. lähes 6 km pituinen silta valmistui vuonna 1972.
knoppitietona mainittakoon vielä että Ruotsin kuninkaan 1500-luvulla antaman määräyksen mukaan Kalmarinsalmi on raja, jonka eteläpuolella Clupea harengus -kala on silli ja pohjoispuolella silakka
färjestadenin satamakaupunki. aamukahvit hörppäsin laskun jälkeen sataman idyllisessä miljöössä, katsellen samalla aamutoimissa hyöriviä kaupunkilaisia
laskun tein tuohon marketin viereen, josta kamat on sitten helppo nostella autoon
muu retkikunta kahvitteli borgholmissa samaan aikaan. paikalle päästyään totsesivat laskupaikkani olevan kelvollinen myös starttipaikaksi ja siitähän alkoikin aivan valtava valmistautumishässäkkä ;)
liiasta kiireestä lentoonlähdössä seuraa harvoin mitään hyvää :(
itse keskityin kuvailemaan poikien startteja ja vielä matkaa jatkaessamme sillalta kalmarin kaupunkia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti