Lukijat

sunnuntai 17. elokuuta 2014

pietarsaari - jakobstad

 laiska-jaakko joutui luovuttamaan nimensä kaupungille 1600-luvulla ja kaupunki joutui luovuttamaan starttipaikan käyttöömme eilen illalla hällan - nimisestä niemestä
 mitähän siellä nyt vieläkin säädetään?
ilmoille nyt joutuin, keli on mitä parhain!


no, eihän se keli todellisuudessa mitään hääppöistä ollut.
heti mantereen ylle päästyäni sen pistin merkille, että aika keikuttava lento taitaa olla tulossa...

pietarsaaren syväväylä...



...ja syväsatama


upm jalostaa pietarsaaren alholmassa suomen metsien hedelmiä vientikuntoon



joko perämeressä on todella kirkas vesi tai sitten tässä kohtaa on vaan niin matalaa. merenpohja erottui todella yksityiskohtaisesti laajoilla alueilla.



"pavis" ja pursiseuran venelaiturit



kittholmenin vanha satama palvelee nykyään huviveneilijöitä.
 sataman paikkaa ollaan vuosisatojen kuluessa maankohoamisen ja laivojen syväyksien kasvamisen vuoksi jouduttu siirtämään jo monta kertaa.



yleiskuvaa vajaan 20 tuhannen asukkaan rannikkokaupungista



vanhoja idyllisä puutaloja on säilynyt kaupungissa lukuisat määrät


idrottsplats



hallitsevin rakennus kuvan keskivaiheilla on vanha sikaritehdas. sen takana alkaa skatan eli pohjoisnummen puutaloalue.
 pietarsaaren "stads kyrka" myös kuvan keskellä




keskustassa oli myös yllättäen varalaskupaikaksi soveltuva avoin alue tuossa vesitornista hieman vasemmalle.
 en minä sitä tosin ilmasta hoksannut, mutta käytimme tätä yleistä parkkipaikkaa lennon jälkeen hyväksemme leirintäalueena ja nukuimme yön autoissa tuolla :)
 ei tätä tässä aina ole ollut. homehtunut poliisitalo siitä on purettu kuulemma parisen vuotta sitten.



sitten aloin soveltamaan laatimaani henkilökohtaista plaania ja suuntasin yleensä tarkkavainuisen nenäni kohti kolppia, tarkoituksena lentää siitä vielä ähtävälle.
 vielä ennätti kuvan ottaa kaupungin laidalla sijaitsevasta pedersören (pietarsaaren maalaiskunta) kivikirkosta



se harhaantuminen tapahtui jossain näillä nurkilla.
 mulla ei tapani mukaan ollut mitään karttaa mukana, saati navigointilaitetta.
lähtöpaikalla olin hätäisesti kuitenkin vilkaissut paikallisen paramotoristin ilmailukarttaa, mutta muuten luotin täydellisesti suuntavaistooni...
 tulkitsin yläreunassa näkyvän tien johtavan pohjoiseen ja kruunupyyn kentän lähialueelle.
 olin aivan varma, että kuvassa keskellä poikittain oleva tie johtaa lappajärvelle ja lähdin sitä seuraamaan...



eihän sitä pitkälle tarvinnut mennä, kun saavutinkin "kolpin"
 missäs täällä on se iso luxusveneitä (swan) valmistava venetehdas?



oisko tuo???
 minusta seinässä pitäisi nautor lukea eikä elho...?



no, kyllähän se totuus oli valjennut jo hieman aiemmin. tajusin seuranneeni väärää tietä.
 en kuitenkaan uskaltanut enää lähteä pohjoiseen, koska en ulkoa muistanut, oliko pännäinen valtatie 68.n etelä- vai pohjoispuolella?
 oikeastaan luulin jo rikkoneeni lentosääntöjä ja ajautuneeni vahingossa kruunupyyn kentän lähialueelle ilman selvitystä :(



no, etelää kohti sitten ja noileesti.
oikeastaan mitään ideaa ei ollut lentää enää pidemmälle, joten päätin laskeutua pian tuohon kyläkoulun  taakse heinäpaalien väliin pellolle




laskusuunnan tarkastin vielä myötätuuliosuudella häätalon lipputangosta


laskun jälkeen sanalle tuli vanha mies. pieni kielimuuri voitettiin osin elekieltä käyttämällä ja hän kertoi minun olevan sundbyssä.
  en ole koskaan hankkinut gps-laitetta lentojani varten ja olenkin monelle asiaa ihmetelleelle sanonut että hankin sen sitten kun ensimmäisen kerran eksyn.
 olisiko nyt sitten tullut hankintapäätöksen aika?-)

2 kommenttia:

  1. Heippa.
    Se oli minä joka lensi teidän yli Hällanissa.
    Hedströmin/Erikssonin oppilas.:)

    VastaaPoista
  2. enkä mä edes huomannu mitään..?-)

    VastaaPoista