Lukijat

sunnuntai 3. maaliskuuta 2019

puolikurssijuhlia...

...voi tänään juhlia useampikin kerhomme oppilas.
 säiden haltija esitteli tänään peränteellä parhaita kelejään tähän hommaan ja oppilaille saatiinkin rutkasti hinauksia. kaikki tuoreimmat oppilaat taitavat nyt olla lentäneet yli puolet koulutusohjeen mukaisista korkeista lennoistaan.

päivä alkoi tietysti liitimien lentokelpoisuuksien tarkastamisella (markus) . parista liitimestä venyteltiin myös punokset huoltoluonteisesti.



ville oli ensimmäisenä pyrkimässä taivaan sineen tänään.



väkeä saapui peränteelle lentämään yli kerhorajojen. vesa näyttää juuri olevan starttaamassa maisemalennolle.



startissa oli aika ajoin jopa ruuhkaa. sami odottelee hinauksen alkamista.



vaimea pintatuuli vaihteli suuntaansa, mutta ei aiheuttanut ongelmia startissa.




ne piirtää, kellä on liitua!

(1. videotaltiointi, sami kulju)






hädintuskin hinaaja ennätti pikkusikarin pituisen tauon välillä pitää.



tänään eväsmakkarat paistettiin kaupungin toimittamilla polttopuilla, luonnonkauniissa maisemissa vuohisaaren laavulla.



starttipaikka valittiin luonnollisesti läheltä laavua.



virtavesiä voi liitimelläkin ylittää - jos on näkemystä ja kokemusta



tai toimintavarma moottori!



helina tutustutti oppilaita moottorin saloihin




kyllä vastavaloonkin voi saada onnistuneen kuvan, kunhan joku pitää jotain varjoa auringon edessä.



juhanan startti multikopterista nähtynä.





oppilaalla speedpoljin kytkettynä ja valmiina käyttöön.



loppupäivästä tuuli virisi siihenmalliin, että ajoittain oli kaksikin oppilasta yhtäaikaa ilmassa.
(saatiin siis aikaiseksi korkeampia hinauksia)
kai perusosalla ja ville starttaamassa.


sunnuntai 16. joulukuuta 2018

matalaa...

...keliä oli ähtärissä eilen.
 "matala" tässä yhteydessä tarkoittaa pilvikorkeutta ja se oli eilisaamuna hämmästyttävä!
 vaikka ulkolämpömittari näytti -8 astetta, satoi ulkona vettä!
suttu alailmakehästä kuitenkin hävisi hyvissä ajoin ja pääsimme neljälle oppilaalle vetämään nk. matalat hinaukset täyteen.

tällaiselta se näytti:

https://www.youtube.com/watch?v=ivX8u895lCI&t=2s

sunnuntai 18. marraskuuta 2018

salipäivä 2018


     tuoreimpien oppilaiden koulutus oli tullut siihen vaiheeseen, missä pidetään viimeiset varsinaiset teoriaopinnot. meidän kerhossa sitä kutsutaan sattuneesta syystä "salipäiväksi"
 jo monena vuonna olemme kokoontuneet sedu koulutien liikunta/juhlasaliin, eikä tämäkään kerta muodostanut siinä poikkeusta. sali on tarpeeksi tilava ja korkea harjoitella/opettaa määrätyt koulutusohjeen jutut.

aivan ensimmäiseksi ripustettiin kerhomme varjoliitosimulaattori "ossi" voimistelurenkaiden pidikkeisiin. tässä laitteen koekuormitus menossa juhanan ja villen toimesta.






































kerhon siivet tarkistettiin ja jokainen oppilas sai "kuitille" oman siiven, jota kuljettaa mukana talven lentotreeneissä.
  kalusto osoittautui jälleen kerran hyväkuntoiseksi. ainoastaan yksi punos oli pintavaurioitunut ja vaihdetaan uuteen lähiaikoina.



sami (p) oli myös tullut tarkastamaan siipensä kokeneempien opastuksella muutaman vuoden lentotauon jälkeen.



simulaattorissa käytiin porukalla lävitse epävakaat lentotilat sekä ohjausoppia.
tutuksi tulivat koulutusohjeen mukaiset ohjausliikkeet, itseaiheutetut lentotilan häiriintymiset ja niistä palautuminen normilentotilaan.

ville näyttää, kuinka voimakkaasti varjoliitimellä  voi tarvittaessa"bänkätä"!



juhani turbulenssin tekijänä ja juhana vastaanottopäässä.


  tärkein tämän päivän koulutus koski pelastusvarjon käyttöä. ennen tätä koulutusta ei korkeisiin lentoihin ole asiaa.
 tässä sami (k) heittää pelastusvarjon



helina kertomassa kaille pelastusvarjon heiton jälkeisistä toimenpiteistä



ei se tuon kummempi juttu ole:



lauantai 20. lokakuuta 2018

kerhomeeting tuurissa


näin myöhäissyksyllä osuu lentokelit harvoin kohdalle, mutta nyt tälle päivälle oli ennustettu kelvollista keliä lajin opetteluun, kilpailuharjoitteluun ja pikku paikallispäristelyihin.
 viidakkorumpu oli soinut jo parin päivän ajan ja paikalle tuurin jokikylään saatiinkin viitisentoista asiasta innostunutta harrastajaa yli kerhorajojen.
saattoi muuten olla suurin kerhotapaaminen koko kuluvana vuonna?

 missä paramoottorilentäjiä, siellä myös media!
 jotain juttua ensi viikon ykkösissä ja viiskunnassa?



meidänkin kerhosta ollaan ensi viikolla osallistumassa egyptissä järjestettäviin paramoottorikisoihin, joten viime hetken viimeistelyt huippukunnon ajoittamiseksi on ihan paikallaan lokakuisessa säässä.








antti (t) - linssilude



markus (m) oli ajellut vaasasta asti taitojaan verestämään



arto ilmastotalkoissa. mä saattasin pikkusen ruuvata seosruuvia laihemmalle ;)


missä moottorimiehet kokoontuu, siellä puhutaan tietysti - moottoreista!






vesa oli tiedustellut erittäin hyvän pellon käyttöömme ja on tässä lähdössä itse kokeilemaan starttialustan pitävyyttä käytännössä.



uusin oppilas, sami lapualta tarkastaa oikeaoppisesti siiven lentotilan juoksuharjoituksen aluksi.



markus (k) aiempaa kokemusta omaavana maaharjoitelijana kuljetti siipeä vaivatta lähes nollatuulessa jo pellon päähän saakka.



tietoisena siitä, että 20kw sähköjännite ei hyppää normaali-ilmanpaineessa kuin 20mm, tohti artokin lentää näin läheltä korkeajännitelankoja ;)



asko finaalissa.



ennustettu lounaistuuli olikin aamulla aivan päinvastaisesta suunnasta, joten valittiin starttipaikka aivan sähkölinjan alta, ettei tarvitse missään vaiheessa kohti lankaa startata.



hyvä päivä ja harvinaista herkkua näin lokakuulla.

sunnuntai 29. heinäkuuta 2018

karhumäestä kotosuomeen


laitetaanpa näytille muutamia kuvia myös matkamme loppuosasta, vaikka paikat ovatkin varmaan entuudestaan tuttuja useimmille karjalankävijöille.

 karhumäkeen tulimme yöllä ja asetuimme nukkumaan kaupungin laidalle erään ulkomaankilvissä olleen kuormurin viereen. paikallisessa hotellissa nautitun aamiaisen (yht.n. 5 eur) jälkeen menimme aamu-uinnille äänisen aaltoihin.


myös karhumäki oli suomen hallinnassa muutamia vuosia, silloin kun suursuomea tehtiin. täällä suomalaiset kerkisivät kaivaa kallioon laajan luolaston, joka tosin nykyään on vailla käyttötarkoitusta.

asuntoaluetta



hallintorakennuksia pääkadun varrella



päätien varren hallitseva näkymä on vankilan muuri.



jatkoimme muurmanskin valtatietä kohti etelää ja seuraava tutustumiskohde oli kontupohja.
 keskustaa erään äänisen lahden rantamailla.
kirkko ja paloasema. (tai paloasema ja kirkko ;)






 prääsään asti ajettiin muurmanskin valtatietä, josta erkani tie sortavalaan.
prääsän pientaloasutusta.



tie sortavalaan oli aivan kelvollista afalttia ja norminopeuksilla pystyi ajamaan. lisäksi tien varrella alkoi olla jotain nähtävääkin. asutusta, kyliä, vesistöjä sekä viljelysmaita.

sortavalassa takuuvarma leiripaikka on "piipun piha", jonka alueelle matkalaiset yleensä majoittuvat. tarjolla on niin hotellia, leirintäaluetta, vierasvenesatamaa kuin vartioitua parkkipaikkaakin.



näkymä majapaikasta kaupungin suuntaan.


viimeisenä iltana pistettiin pöytä koreaksi hotelli sortavalassa, jossa oli tarjolla myös elävää musiikkia. "tyttö laulaa, poika laulaa" mainosti taksikuski!




majapaikkaan tultiin yöllä reteesti taksilla. pimeä kuski otti kyydistä 1,30 euroa vastaavan summan ruplina ja sekös nuukan miehen sydäntä lämmitti.

vielä aamulla tuliaisostoksien tekemisien yhteydessä piti vähän dronea tuulettaa.
karjalankatu. useimmat kuvassa näkyvät rakennukset ovat kuulemma suomalaisajalta ennen sotia.



sortavalan satama on vaatimaton, mutta tästä pääsee joka puolelle laatokkaa.



sortavalasta on vain n. 60 km tohmajärvelle. kokom matkan ensimmäinen varsinainen "turistirysä" oli ruskealassa, jossa "ruskeala mountainista" on kehittynyt ainakin näin kesäaikaan suosittu retkikohde lukuisine pikkuyrityksineen, aktiviteetteineen ja luonnonnähtävyyksineen.




 kuten aina matkailussa, on varsinkin venäjän matkailussa paras hetki kun tullaan kotimaan kamaralle :)

tässä vielä koko matkareittimme kartalla: