Lukijat

lauantai 13. maaliskuuta 2010

nummijärvi fly-in 2010

monien vuosien jälkeen oli kerrankin tapahtuman ajaksi luvassa lentokelpoista keliä myös varjoliitimelle!

sytytys jäi vähän myöhäiselle ja saavuimme paikanpäälle vasta siinä 11.00 aikoihin.

kamppeita purkaessa jo kiinnittyi huomio huojuviin puunrunkoihin ja niinhän siinä kävi taas kerran, että kun ME olisimme olleet valmiita, KELI ei enää ollut...




maanäyttelyksi meni, paitsi mitä nyt muuan nuori uskalikko tero otti kolme hinausta!





















laskuvarjohyppäjillä oli outo habitus. eivät kuitenkaan tohtineet tulla maahan asti liitopuvuillaan!


















hienot oli baanat nummijärvellä. jopa hiekoitettu liukastumista estämään!

tässä pääkiitotie, jota kaikki "oikeat lentokoneet" käyttivät sivutuulesta huolimatta.

















paikalla oli ennätysmäärä koneita (arvio 50kpl) hienon sään houkuttelemana.

tässä yksi kauneimmista omasta mielestäni
("kauneus" on katsojan silmissä)



enpä olisi osannut arvata, että tää gyrolentäminen on suomessa nykyään ihan peruskauraa!

pakko se on vaan uskoa, kun näkee kolme lentävää gyrokopteria samana päivänä!


















yks ilkka kävi kanssa ottamassa kyytiä ruutiaisen gyrossa :)

ohjaajakurssille kuulemma menossa tulevana kesänä on tää kättä heiluttava hemmo.


















ansaittua huomiota herätti myös muuan mies ähtäristä. oli jostain löytänyt vanhan rantakirpun ja siihen ympännyt moottorikelkan moottorin ;)


















tässä kokeillaan moottoroidun laskuvarjon lentotilaan saattamisominaisuuksia useammankin kerholaisen voimin. mainittakoon, että siiven pinta-ala on vain n. 1,5 kertaa tavallisen varjoliitimen pinta-ala. näillä moottoroiduiolla laskuvarjoilla kuitenkin lennetetään maailmalla ihan menestyksellä näilläkin siipipaineilla. (500 kg/47m2)

















tässä vähän kokeiltiin moottorin työntövoiman vaikutuksia rakenteeseen. tilanne on se, että lentomoottorin tehot on lähes täysillä ja alavaunua pidetään paikoillaan jarrujen avulla

silminnähden takapään jousitus nousi n. 10 cm ja moottori myöskin hieman kääntyi myötäpäivään kiinnityskumiensa suhteen.

itseäni arveluttaa hieman tuo pakoputkiston kiinnitys, koska se on sidottu laitteen runkoon ja moottori taas elää omaa elämäänsä rungon suhteen.

voi olla, että liikevarat piisaa, mutta asiaan kannattaa kyllä kiinnittä huomiota.




arton projekti oli tänään ensiesittelyssä nummijärvellä ja kaikki huomiot olivat prototyypin kannalta tärkeitä. ensimmäisenä havaittiin lokasuojien läpättävän liikaa. jossain vaiheessa ne ovat potkurissa, mikäli kiinnitystä ei paranneta!
















tää lennokkinäytös "musiikin tahtiin" oli kyllä tosi hieno! eriväriset savut ja kaikki....





tossa joku yrittää epäötoivon vimmalla lentää luonnonvoimia apunakäyttäen!



no, eihän siitä mitään tullu. pari minuuttia normaali mäenlaskulentoa pisempi lento silti tuli!

taas voidaan kysyä, miksi näinkin kauniina kevätpäivänä varjoliitotoiminta oli melko laimeaa?
maanäyttelyksi meni koko homma. melkeen.

ainoastaan tero otti kolme hinausta. HYVÄ TERO!



















mun näkemys oli tilanteesta se, että oltiin vaan liian myöhään liikkeellä ja eikä jaksettu odottaa iltatyyntymistä. eli missattiin juuri ne ajat, kun varjoliitimellä olisi voinut lentää miellyttävässä kelissä.
mainittakoon, että kuumailmapallot, eivätkä myöskään riippuliitimet olleet taivaalle tänään pyrkimässä.


kaikenkaikkiaan epl:n edustus nummijärvellä oli tosi hyvä. laskeskelin, että parisenkymmentä jäsentä olisi ollut päivän mittaan paikkeilla?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti