tänään koitti se suuri päivä, jolloin valtaosa kurssin oppilaista pääsi näyttämään talven aikana opittuja taitojansa vieraalle opettajalle.
varjoliidon koulutusohjelmassahan on nimittäin mainittu, että tarkastuslennon (joka on se varjoliitokurssin "päättötyö") saa ottaa vastaan sellainen opettaja, joka ei ole oppilasta pääasiassa kouluttanut ope.
koska kerhossamme ei ole muita varjoliidon lennonopettajia, joudumme pyytämään apuja aina naapurikerhoista.
tänään olivat peränteelle asti vaivautuneet pitkävuoren liitäjistä jyväskyläläiset mika (tässä korven pekan kanssa hiomassa lentosuunnitelmaa)
ja matti
oppilaat jännittivät selvästi vieraiden läsnäoloa ja useimmat lensivätkin tarkkarinsa tuplana, jopa triplana. ilmeisesti olen pelotellut talven aikana heitä liikaa näillä pvl:n tiukoilla opettajilla ;)
vaan erottui joukosta todellinen rautahermo, jolla on paineensietokykyä silloin, kun sitä todella tarvitaan!
pena teki ensimmäisellä yrityksellään nappisuorituksen lähes pläkälle!
tuulenpuuskat tekivät pieniä tepposia ajoittain tänään
haloilmiökin esittäytyi tänään auringon ympärillä
juhani treenaili traikillaan tänään likipitäen parikymmentä maastairtaumista
aika kivasti lentää hankintahinnaltaan 80 euron siiveksi!
ihan koko päivää ei tuhlattu lentämiseen, vaan välillä keskityttiin olennaiseenkin :)
nappisuorituksia tarkkuuslaskussa oli muitakin. tässä malliksi lehtorinnan "päättötyö"
opekokelas peura konsultoi mikan kanssa gulassikuksa kourassa
myös vieraamme ottivat hinauksia. mika finaalissa....
sääolosuhteiltaan päivä oli vaihteleva. aamupäivällä aivan huippukeliä oppilaslentoihin, mutta pikkuhiljaa termiikki alkoi kovenevan tuulen kanssa tehdä mutkia lentäjien matkaan. jopa kelpparilentäjät mankonen, joensuu ja peura heittivät pyyhkeen kehään iltapäivällä. itsekin raahasin päivän jälkeen kamppeet jäälle tarkoituksena tehdä pieni kotiseutulento. tuuli oli kuitenkin senverran kovaa, että siipi ei pysynyt jäällä paikoillaan, joten lento jäi tekemättä.
syrjälä hinauksessa tarkkarilentonsa alussa
tienarin startti tarkkarille. avalon ruukaa aina täyttyä noin, hieman viiveellä. muuten on todella tykätty siipi.
todella harvinaisiakin vieraita nähtiin tänään peränteen ilmatilassa!
lennuklubin antonov an-2 (maailman suurin yksimoottorinen tähtimoottorilla varustettu lentokone) lensi tänään mäntän kentältä ouluveden rantaan auratulle jääkiitotielle ja parikymnmentä kyytiläistä mukanaan lensi takaisin mänttään iltapäivällä. koukkasivat "vahingossa" peränteen kautta :)
tarkkarin lensivät siis tänään peränteellä oppilaat:
annala, tienari, korpi, kupari (h), huhtaviita, syrjälä, lehtorinta ja åkerman
aiemminhan kurssin tavoite oli täyttynut jo kriikkulalla, penttilällä, hannosella ja kuparilla (a)
jurvan pojat ovat kuulemani mukaan juuri pistäneet hakemukset sisään jo pp3 pahvista...
onnea kaikille pahvia vaille valmiille piloteille ja TURVALLISIA sekä nautinnollisia lentoja tulevaisuudessakin!
älkää koskaan uhmatko luonnonvoimia, vaan säilyttäkää aina nöyryys keliä kohtaan.
on parempi olla maassa ja toivoa olevansa ilmassa, kuin olla ilmassa ja toivoa olevansa maassa!
ja muistakaa maakäsitellä aina kun se on mahdollista. maakäsittelyt eivät lopu pahvin saamiseen. siitä niiden pitäisi vasta varsinaisesti vasta alkaa!
pyrkikää täydelliseen siivenhallintaan. (vrt. "karate-kid" elokuvan kohtaus, kun ukko ottaa kärpäsen elävänä kiinni riisipuikoilla!)
ottakaa se kuntoiluna! ei nimittäin tarvi lähtee lenkille illalla, kun on pari tuntia vellannut siiven kanssa 3-6m/s tuulessa!
toivottavasti kukaan oppilaista ei saanut tältä kurssilta elinikäisiä traumoja minua ja metodejani kohtaan. välillä tuli varmaan käytettyä vähän karkeatakin kieltä, mutta uskokaa, se oli kaikki omaksi parhaaksenne!
kiitos ja anteeksi :)
ai
--
Jotta voi lentää,
on rohkeuden oltava
hiukan pelkoa suuremman
ja tuulen on oltava suotuisa.
---Margaretha Ekström
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti