suomessa ei saatu tänä vuonna aikaiseksi sm-kilpailuja moottoroidussa varjoliidossa lainkaan. koska ainoastaan kuusi ennakkoilmoittautunutta oli someron ilmailuyhdistyksen kisoihin määräaikaan mennessä tullut, peruuttivat he koko kilpailut.
aivan loppukesästä alkoivat eestiläiset ehdottelemaan yhteisten kisojen järjestämistä suomessa. erittäin lyhyellä varoitusajalla oli kerhomme valmis toimimaan isäntinä ko. mittelöissä. eestiliset saivat vielä houkuteltua neljä liettuan pilottia osallistumaan kisoihin, niin siinähän niitä sitten olikin ihan mukava määrä kisapilotteja koossa.
seuraavaksi jännitettiin säätä. koska sunnuntaille oli kuitenkin luvassa kelpo keli, päätettiin kisat lopulta toteuttaa viime viikonloppuna.
kisakeskuksena toimi aikaisempaan tapaan alavuden lentokentällä sijaitsevat aik:n kerhotilat. itse lentotehtävät tehtiin alavutelaisen jukka mäen pellolla, joka sijaitsi melko lähellä kenttää.
lauantaina aikaa kulutettiin erilaisissa hupitehtävissä ja työntövoimamittauksissa tuulen rauhoittumista odotellessa. vielä iltapäivällä tuuli oli melko puuskaista ja kovaa...
eestin ott maaten testaa moottoriaan työntövoimapenkissä
"ground handling"kilpailun voitti ylivoimaisesti mika sagulin, joka piti siipeä turbulenttisessa tuulessa ylhäällä n. 5 min
liitimen kuljetus sivutuuleen 70 metrin radan läpi mahdollisimmajn nopeasti.
"gentleman, start your engines !" tehtävä oli hauskaa katseltavaa.
70 metrin juoksun jälkeen piti saada oma kylmä moottori mahdollisimman nopeasti käyntiin.
tosin moottori selässä pikajuoksu oli vielä hauskempaa :))
raidolla on varaa ilkkua vielä ennen maalia muille
siinä viiden aikaa iltapäivällä tuuli alkoi osoittaa rauhoittumisen merkkejä ja ensimmäinen oikea kisatehtävä saattoi alkaa. "parapallo" on kilpailun johtajan, eestiläisen paap kölarin kehittämä tarkkuustehtävä. siinä lentäjä sieppaa jaloillaan pallon ja kuljettaa sen edessä olevaan koriin. palloja on kolme ja nopein aika voittaa, mikäli määräajassa saa kaikki pallot koriin.
"hidas-nopea" tehtävä mittaa lentäjän kykyä käyttää siipensä nopeuskaalaa.
"neliapila" on lähellä maan pintaa tapahtuva potku/pujottelutehtävä
"economia"tehtävällä kilpailijat punnittiin moottoreineen ennen ja jälkeen lennon lennolla kuluneen bensiinimäärän määrittämiseksi.
"starttivarmuus" pisteytettiin myös.
"tarkkuuslaskut" suoritettiin käyttäen kohteena palloa. yli kuuden metrin tuloksia ei edes mitattu.
"kasipujottelu" ja "japanilainen slalom" mittaavat myös lentäjien kykyä kaarrella tarkasti ja nopeasti maan pinnan lähellä.
"navigation" oli kilpailun pitkäkestoisin tehtävä. siinä kilpailijoille annettiin kartta ja puolentoista tunnin aikan piti käydä maastota kuvaamassa niin monta karttaan merkttyä rastia, kuin ehtii. hakojärven ja liesjärven rastit olivat teiden risteyksiä.
"keilatarkkuuslaskussa" mitattiin loppujarrutuksen pituutta sekä tarkkuutta.
muutamia pikku haavereitakin sattui. onneksi vain kalusto kärsi.
kisojen huumorimies oli liettuan aivaras :)
kisat olivat fyysisesti erittäin raskaat valvomisten ja tiukan kisa-aikataulun takia.
odotetusti kirkkaimmat mitalit menivät suomenlahden eteläpuolelle ja suomalaisille oli jaossa sijoituksia vain 8. eteenpäin...
itse jouduin keskeyttämään jo ensimmäisen tehtävän jälkeen päivällä hupitehtävissä tapahtuneen reisivenähdyksen takia. loppuaika kului toimitsijatehtävissä.
suomen parhaimmisto tänä vuonna (ainoat kilpailut)on tämännäköinen.
kiitän kerhomme puolesta kaikkia kilpailujärjestelyiden onnistumiseen vaikuttaneita henkilöitä. lukuisa joukko asiasta kiinnostuneita käytti viikonloppunsa tähän ja saimme aikaan jälleen erittäin onnistuneet kilpailut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti