aurinkokin tuli esiin ja nostatti tunnelmaa

juhani treenaili movastartteja uudella kalustollaan. siipenä icaro clou ja moottorina parajet/polini

arto testaili myös uunituoretta sakslaisparamoottoriaan nimeltä ftr/polini

lopulta matkalennolle ei muita lähtijöitä ollutkaan, joten starttasin viimeisenä ja otin korkeutta soininkylän yllä

pian kävi selville, että pilvikorkeus oli taas kerran liian matala plaanin toteuttamiseen. suunnitelmaa piti vaihtaa "lennossa" ja kerroin radiolla kuskille tilanteen.
seppälänperää killinkoskella

kopsanperä siinä vieressä

tuossa sijaitsi vielä 1950-luvulla suuri työllistäjä, massatehdas. se kuitenkin loppui, kun soininkosken pato murtui. vuolteen vedet ohjattiin sen jälkeen kulkemaan kanaalissa maan ali ja voimalaitoksen turbiini läpi. en kyllä tiedä, mikä on tuon toisen rakennuksen merkitys killin voiman vesivoimalaitoksessa?

itse killinkoski:

lassila&tikanoja isännöi nykyään inkan tehdasta. (ent. killinkosken nauhatehdas)
"vanha tehdas" on kesäaikaan suosittu matkailukohde monine museoineen.

killinkosken historiasta lisää tuolla:
http://www.killinkoski.fi/historia.html
tuohon etualan keltaiseen taloon muuttivat karjalaisevakot armas ja sanni hämäläinen lopulta sotavuosien jälkeen. heillä oli kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. toinen tytöistä on äitini eli tuo paikka on lapsuuteni mummola!

tammisperällä ei montaa taloa ole

sitten virroilta lopulta maakuntarajan yli, sivistyksen pariin ähtäriin ;)

alastaipaleella ollaan

verhorannantie kulkee tässä "jakosillan" yli

kaarrekoski on suosittu virkistyskalastusalue

vielä ei uskalla vasikkasalmea jäätä myöten ylittää

kelihän ei lopulta ollut läheskään niin hyvää, mitä luulin. kiihtyvä tuuli aiheutti turbulenssia. lisäksi kankaisiin alkoi kertymään taas kuuraa, joten päätin mennä laskuun peränteellä. siitä pikitein varrelta kamat oli helppo nostaa pian paikalle saapuvan kuskin autoon.
tähän loppuun kuva vielä haapakylältä:

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti