...lento toteutui tänään. jo toinen sääolosuhteiltaan sovelias päivä peräkkäin, niin tokihan se piti käyttää hyväksi. kokoonnuimme virtain soininkylään viiden kerholaisen kesken ajatuksena suorittaa pieni matkalento myötätuulessa alavudelle.
aurinkokin tuli esiin ja nostatti tunnelmaa
juhani treenaili movastartteja uudella kalustollaan. siipenä icaro clou ja moottorina parajet/polini
arto testaili myös uunituoretta sakslaisparamoottoriaan nimeltä ftr/polini
lopulta matkalennolle ei muita lähtijöitä ollutkaan, joten starttasin viimeisenä ja otin korkeutta soininkylän yllä
pian kävi selville, että pilvikorkeus oli taas kerran liian matala plaanin toteuttamiseen. suunnitelmaa piti vaihtaa "lennossa" ja kerroin radiolla kuskille tilanteen.
seppälänperää killinkoskella
kopsanperä siinä vieressä
tuossa sijaitsi vielä 1950-luvulla suuri työllistäjä, massatehdas. se kuitenkin loppui, kun soininkosken pato murtui. vuolteen vedet ohjattiin sen jälkeen kulkemaan kanaalissa maan ali ja voimalaitoksen turbiini läpi. en kyllä tiedä, mikä on tuon toisen rakennuksen merkitys killin voiman vesivoimalaitoksessa?
itse killinkoski:
lassila&tikanoja isännöi nykyään inkan tehdasta. (ent. killinkosken nauhatehdas)
"vanha tehdas" on kesäaikaan suosittu matkailukohde monine museoineen.
killinkosken historiasta lisää tuolla:
http://www.killinkoski.fi/historia.html
tuohon etualan keltaiseen taloon muuttivat karjalaisevakot armas ja sanni hämäläinen lopulta sotavuosien jälkeen. heillä oli kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. toinen tytöistä on äitini eli tuo paikka on lapsuuteni mummola!
tammisperällä ei montaa taloa ole
sitten virroilta lopulta maakuntarajan yli, sivistyksen pariin ähtäriin ;)
alastaipaleella ollaan
verhorannantie kulkee tässä "jakosillan" yli
kaarrekoski on suosittu virkistyskalastusalue
vielä ei uskalla vasikkasalmea jäätä myöten ylittää
kelihän ei lopulta ollut läheskään niin hyvää, mitä luulin. kiihtyvä tuuli aiheutti turbulenssia. lisäksi kankaisiin alkoi kertymään taas kuuraa, joten päätin mennä laskuun peränteellä. siitä pikitein varrelta kamat oli helppo nostaa pian paikalle saapuvan kuskin autoon.
tähän loppuun kuva vielä haapakylältä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti