sataa, tuulee.
sumuista ja kosteaa keliä ollut jo jonkun aikaa. sellaistahan se syksy yleensä on.
tämä on siis oikein sopivaa aikaa muistella erästä mieleenpainuvaa lentoreissua n. 10 vuotta sitten.
kyseessä on matka, jonka tein kolmen muun suomalaisen kanssa englantiin, kevytilmailun mm-kilpailuihin elokuussa 2003
http://wiki.fai.org/display/cima/2003+WMC+Long+Marston
(WMC= worlg microlight championship)
kyseessä oli siis kaikkien moottoroitujen "microlightien" maailmanmestaruuskilpailut.
suurin microlight oli ultrakevyt lentokone ja pienin yksipaikkainen moottoroitu varjoliidin.
jokaiselle oli tietysti omat sarjansa ja tehtävät.
muu joukkue meni autolla/lautoilla ja vei munkin lentokamat mukanaan. itse seurasin perässä ilmateitse.
lentoyhtiö oli sittemmin konkurssiin mennyt flyfi, jossa osakkaana oli muistaakseni kankkusen juhakin?
avajaisjuhlallisuudet olivat näyttävät ja pitkäkestoiset. jopa brittien ylpeys, "red arrows" veti alueen yllä täyden lentonäytöksen!
long marstonin lentokenttä on vanha sodanajan harjoituskenttä. sisämaan kentillä koulutettiin liittoutuneiden lentäjiä toisen maailmansodan tarpeisiin varsinaisten operointikenttien ollessa lähellä rannikkoa. pikkukaupungin hautausmaalla oli lukuisia lentämisen opettelussa henkensä menettäneiden hautoja. nuorukaisia kanadasta, australiasta, intiasta, yhdysvalloista jne....
nykyään alueella toimii ainakin, lentokonemuseo, kiihdytysautorata, saastuneen maan kaato/kapselointipaikka, maansiirtoliike, jätteenpolttolaitos sekä tietysti paikallinen lentokerho
varjoliitimillä kilpailevat osallistujat leiriytyivät hieman kauempana olevalle peltoalueelle. elokuun yöt ovat lämpimiä englannissakin, joten telttamajoitus sopi oikein hyvin
toi kauhtunut oranssi huvilateltta on mun :)
suunnistustehtäviä varten meille jaettiin tarkat paperikartat alueelta. näihin karttoihin myös merkittiin rehtävät, lentokieltoalueet, odotusalueet ym tarvittava. (long marstonin lentokenttä rengastettu)
takaset aamutoimissa
long marstonin pikkukylä mahtuu kokonaan tähän kuvaan
matkalentotehtävillä pääsi katselemaan peltomaisemien lisäksi kauniita englantilaisia linnoja ja kartanoita
jos sieltä joku metsäkappale löytyi, niin se oli aina kartassa erikseen merkitty "xxxxxx wood"
japanilainen kilpakumppani
soinin jukan ensimmäinen toimenpide laskun jälkeen oli paperossin sytyttäminen. seuraavana nostettiin moottori pois selästä :)
isojen kaksipaikkaisten sarjassa osallistujia oli vain kymmenkunta
kekoa muodostumassa pilven alle ermiikkitehtävän aikana. se olin muuten minä, joka tuon noston löysi!
harmi vaan, että bensa loppui kesken ja hukkasinkin sen termon sitten myöhemmin...
aamuisen matkalentotehtävän aikana ihmetystä aiheutti tämä nopea siipi. ostin seuraavana vuonna sitten itsellenikin samanmoisen.
nämäkin pikku varjoliitotreenaajat ovat tänään lähes parikymppisiä miehiä. onkohan harrastus vielä voimissaan?
kisapäivät olivat melko raskaita. lähes kaikkina päivinä pystyimme lentämään pari tehtävää. lentokelit olivat usein aika tuulisia, mutta tehtävät vaan vietiin läpi. yhdeksän päivän aikana lennettiin 14 tehtävää, joista osallistuin kolmeentoista. loukkaantumisltakaan ei täysin vältytty, vaikka esim. tässä ei mitenkään käynytkään...
kisamatka oli meille tavallaan tutustumisreissu, jota myös liittomme sponsoroi, kisakulttuuri suomessa oli siihen aikaan olematonta, joten saimme monta hyödyllistä vinkkiä kilpailutoiminnan aloittamiseksi myös suomessa.
meille kisaturisteille ei ollut tulosluettelossa luonnollisestikaan muuta sijaa, kuin häntäpään paikat.
muistankohan nyt oikein, että sijalukumme olivat 47, 48 ja 49?
osallistujia yksipaikkaisten "foot launch" sarjassa oli kaikenkaikkiaan 51...
silti on aina kiva muistuttaa nykyisiä suomen kisalentäjiä siitä, kuka onkaan kautta aikain suomen parhaiten menestynyt paramoottorilentäjä mm-tasolla ;)
tänä päivänä kisatoiminta maailman huipulla on täysin ammattimaista, eikä suomesta ole käyty ko. karkeloissa tuon jälkeen.
espanjan ramon morillas osoitti jo tuolloin kykynsä ja on sittemmin tehnyt monta maailmanennätystä.
sällihän otti kisat ihan tosissaan...
sumuista ja kosteaa keliä ollut jo jonkun aikaa. sellaistahan se syksy yleensä on.
tämä on siis oikein sopivaa aikaa muistella erästä mieleenpainuvaa lentoreissua n. 10 vuotta sitten.
kyseessä on matka, jonka tein kolmen muun suomalaisen kanssa englantiin, kevytilmailun mm-kilpailuihin elokuussa 2003
http://wiki.fai.org/display/cima/2003+WMC+Long+Marston
(WMC= worlg microlight championship)
kyseessä oli siis kaikkien moottoroitujen "microlightien" maailmanmestaruuskilpailut.
suurin microlight oli ultrakevyt lentokone ja pienin yksipaikkainen moottoroitu varjoliidin.
jokaiselle oli tietysti omat sarjansa ja tehtävät.
muu joukkue meni autolla/lautoilla ja vei munkin lentokamat mukanaan. itse seurasin perässä ilmateitse.
lentoyhtiö oli sittemmin konkurssiin mennyt flyfi, jossa osakkaana oli muistaakseni kankkusen juhakin?
suomen joukkue poseeraa edustusasuissaan avajaispäivänä
avajaisjuhlallisuudet olivat näyttävät ja pitkäkestoiset. jopa brittien ylpeys, "red arrows" veti alueen yllä täyden lentonäytöksen!
long marstonin lentokenttä on vanha sodanajan harjoituskenttä. sisämaan kentillä koulutettiin liittoutuneiden lentäjiä toisen maailmansodan tarpeisiin varsinaisten operointikenttien ollessa lähellä rannikkoa. pikkukaupungin hautausmaalla oli lukuisia lentämisen opettelussa henkensä menettäneiden hautoja. nuorukaisia kanadasta, australiasta, intiasta, yhdysvalloista jne....
nykyään alueella toimii ainakin, lentokonemuseo, kiihdytysautorata, saastuneen maan kaato/kapselointipaikka, maansiirtoliike, jätteenpolttolaitos sekä tietysti paikallinen lentokerho
varjoliitimillä kilpailevat osallistujat leiriytyivät hieman kauempana olevalle peltoalueelle. elokuun yöt ovat lämpimiä englannissakin, joten telttamajoitus sopi oikein hyvin
toi kauhtunut oranssi huvilateltta on mun :)
suunnistustehtäviä varten meille jaettiin tarkat paperikartat alueelta. näihin karttoihin myös merkittiin rehtävät, lentokieltoalueet, odotusalueet ym tarvittava. (long marstonin lentokenttä rengastettu)
takaset aamutoimissa
long marstonin pikkukylä mahtuu kokonaan tähän kuvaan
matkalentotehtävillä pääsi katselemaan peltomaisemien lisäksi kauniita englantilaisia linnoja ja kartanoita
jos sieltä joku metsäkappale löytyi, niin se oli aina kartassa erikseen merkitty "xxxxxx wood"
japanilainen kilpakumppani
soinin jukan ensimmäinen toimenpide laskun jälkeen oli paperossin sytyttäminen. seuraavana nostettiin moottori pois selästä :)
isojen kaksipaikkaisten sarjassa osallistujia oli vain kymmenkunta
kekoa muodostumassa pilven alle ermiikkitehtävän aikana. se olin muuten minä, joka tuon noston löysi!
harmi vaan, että bensa loppui kesken ja hukkasinkin sen termon sitten myöhemmin...
aamuisen matkalentotehtävän aikana ihmetystä aiheutti tämä nopea siipi. ostin seuraavana vuonna sitten itsellenikin samanmoisen.
nämäkin pikku varjoliitotreenaajat ovat tänään lähes parikymppisiä miehiä. onkohan harrastus vielä voimissaan?
kisapäivät olivat melko raskaita. lähes kaikkina päivinä pystyimme lentämään pari tehtävää. lentokelit olivat usein aika tuulisia, mutta tehtävät vaan vietiin läpi. yhdeksän päivän aikana lennettiin 14 tehtävää, joista osallistuin kolmeentoista. loukkaantumisltakaan ei täysin vältytty, vaikka esim. tässä ei mitenkään käynytkään...
kisamatka oli meille tavallaan tutustumisreissu, jota myös liittomme sponsoroi, kisakulttuuri suomessa oli siihen aikaan olematonta, joten saimme monta hyödyllistä vinkkiä kilpailutoiminnan aloittamiseksi myös suomessa.
meille kisaturisteille ei ollut tulosluettelossa luonnollisestikaan muuta sijaa, kuin häntäpään paikat.
muistankohan nyt oikein, että sijalukumme olivat 47, 48 ja 49?
osallistujia yksipaikkaisten "foot launch" sarjassa oli kaikenkaikkiaan 51...
silti on aina kiva muistuttaa nykyisiä suomen kisalentäjiä siitä, kuka onkaan kautta aikain suomen parhaiten menestynyt paramoottorilentäjä mm-tasolla ;)
tänä päivänä kisatoiminta maailman huipulla on täysin ammattimaista, eikä suomesta ole käyty ko. karkeloissa tuon jälkeen.
espanjan ramon morillas osoitti jo tuolloin kykynsä ja on sittemmin tehnyt monta maailmanennätystä.
sällihän otti kisat ihan tosissaan...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti