sain vihiä, että ähtärin lentokentällä olisi tänään lentotoimintaa. mikäs ihme se, kun kerrankin marraskuiseksi sunnuntaiksi oli luvassa ihan kelpo keliä!
ajelin aikani kuluksi katselemaan kun juhani koulutti kauhajokisia kerholaisia riippuliitotrikeä lentämään.
kerros ny pasi, miten se lentoonlähtö traikilla oikein tapahtuu?
kerhon ultralla oli lentämään saapunut myös ähtäriläinen kari raivio, joka kyseli että onko kameraa mukana? no, äkkiäkös sen kotoa noutaa...
teimme pienimuotoisen suunnitelman käydä kuvaamassa torakkakankaan hiekkamontun maisemoinnin nykytilaa sekä pellonraivausta alastaipaleella.
vaikka karhukangaskin on korkealla paikalla, löytyy niinikylältä heti nousun jälkeen 200m korkea vuorisenkallio. oiva tuulivoimalan paikka?
siellä on aiemmin ollut kolmiomittaustorni, joka oli ennen satelliittiaikaa ainoa apuväline mitata maata ja piirrellä karttoja tarkasti.
lentosuunnitelmaa piti muuttaa kesken lennon, koska jo muutaman kilometrin päässä etelään meitä vastaan vyöryi valtava pilvilautta, peittäen sekä torakan sekä alastaipaleen.
kun lentosääntöjä noudattaen ei kerran ali pääse, niin mennään sitten yli!
mikäs piikki se tuolla oikein törröttää?
jaa, sehän onkin tuo isomäen masto, mistä tulee kuva munkin telkkariin...
vähän aikaa pilvenreunaa kierrettiin ja sitten suunnistettiin keskustaa kuvailemaan.
tässä mäkikylä matkan varrella
tänään mulle selvisi myös, että eurostarin kuomusta löytyy kuvausluukku, josta saa objetiivin ulos ja kuvista jää pois samentumat sekä heijastumat. harmi vaan, että aukko on sellaisella kohtaa, mistä järkkärillä sommittelu ei onnistu (turvavyöt estävät kurkottelun) ja sen vuoksi se ei ole oikein käytännöllinen ainakaan telepäätä objektiivistä käytettäessä.
karhukankaan kenttä näkyy tässä kuvan keskikohdasta hieman vasemmalle.
kuvan vasempaan reunaan eli "pappilanrantaan" suunnitellaan rakennettavaksi kerrostaloja.
näin seurakunta yrittää paikata talouttaan ja onhan tuo pappilakin kuulemma jäänyt vähälle käytölle.
ähtärin sairaalaa etelä-pohjanmaan sairaanhoitopiiri yrittää ajaa väkisin alas. suunnitelmat ovat synnyttäneen oikein kansanliikkeen, onhan sairaalan toiminta kannattavaa sekä hoidon laatu kaikilla mittareilla mitattuna suomen huippua. eikä tätä mieltä ole pelkästään ähtäriläiset, vaan ähtärissä hoitoa saaneet potilaat ympäri suomen
etualalla sairaala, seuraavana röntgen/labrat sitten terveyskeskus sekä sen vuodeosasto ja viimeisenä sotainvalidien veljeskoti
"sairaalanmäki" rakennettiin 1960-luvulla. nämä rivitalot rakennettiin alunperin henkilökunnalle. nuo kaksi valkoista laatikkoa ovat lääkäreille rakennettuja omakotitaloja. punakattoinen rakennus rakennettiin suurinpiirtein vuosituhannen vaihteessa. se on palvelukoti "hopeaharju" laitoshoitoa vaativille vanhuksille.
meijerinrantaankin rakennetaan lisää asuntoja
laajan vanha päärakennus poltetaan palokunnan toimesta lähiaikoina harjoitustyönä. kattopellit ym. ongelmajätteet onkin talosta polttoa varten jo purettu.
jopas pakkalanlahti on rehevöitynyt...
pirunvuoresta otetaan kiviainesta maanrakentajien tarpeisiin
uusia rivitaloja on ilmestynyt tähänkin maisemaan sitten viimenäkemäni.
mun arkipäivät on kuluneet viime aikoina tuolla:
(koulutuskeskus sedu)
ähtärin liikenteen solmukohta ja samalla kaupungin ainoa valoristeys ;)
jannen kanssa oltiin suunniteltu vielä pikku päristelyä paramoottorilla, mutta kun mun lentokiima oli jo tyydytetty, joutui janne lentämään yksin. ei hänkään kauaa ilmassa viipynyt teknisten ongelmien takia. ehkä jotain 15 sekuntia kuitenkin?
lopulta pilvilautta tuli myös ähtärin päälle ja lentotoiminta jouduttiin lopettamaan.
mitä vaan äijäporukka keskenään ulkona harrastaa, niin lopuksi pitää päästä makkaran pintaa mustuttamaan :)
Sitä on vaikea selittää mutta oikeesti se on helpompi startata ku movalla ja ei tartte juosta yhtää :)
VastaaPoista