uutisissa on tänään kerrottu ilmavoimien harjoituksissa sattuneesta onnettomuudesta, jossa kaksi harjoitussuihkuhävittäjää törmäsi toisiinsa ilmassa.
vuonna 2001 tapahtui hieman samantyylinen onnettomuus karstulan yllä. siinä toinen koneista pääsi lentämään vaurioituneena takaisin pirkkalan tukikohtaan, mutta toisen koneen pilotti käytti heittoistuinta ja kone putosi karstulasssa sijaitsevalle suolaueelle vahangan kylän lähelle.
en muista, oliko heti seuraavana päivänä vai vasta muutaman päivän päästä varjoliitimille soveltuvaa lentokeliä, mutta jostain syystä teimme kouluttajamme kanssa päätöksen lähteä porukalla tutustumaan ilmastakäsin hieman karstulan maisemiin...
startit tehtiin etelä-suomen aluelennonjohdolle etukäteen ilmoittamaltamme alueelta "varjoliitotoimintaa 20km säteellä kyyjärven keskustasta"
olisikohan ollut jotain 19km päässä, aivan erään uutisissa mainitun nevan lähistöllä, mistä startattiin open johdolla...
tämän stoorin kuvat ovat aika suttuisia. se johtuu siitä, että kuvat otettiin aikoinaan filmikameralla ja nyt vielä kännykällä ne tähän paperikopioista reprosin, joten laatu heikkenee vielä vähän joka kopioinnissa.
filmi->paperikuva-> kännykkä-> irfanview
olihan siellä yksi toinenkin lentämistä opetteleva mukana :)
jo kaukaa havaittiin läheisellä neva-aukiolla liikettä
poliiseja, maastopukuisia henkilöitä, kaivinkone, traktori, pressuja ja metallinkappaleita suohon kaivetun montun ympärillä....?
satuin saamaan jossain vaiheessa openkin samaan kuvaan :)
(tämän kuvan sain "takaisin" ilmomantsilaiselta alpo hassiselta. hän oli sen tallettanut kovalevylleen v 2001 kun oma paperikopioni oli jo päässyt hukkaan. kuten näette, on se koko blogimerkinnän kuvista skarpein ja väreiltään luonnollisin. kiitos alpo!)
onhan mulla toki sen ajan kehitetyt filmitkin tallella, mikäli joku haluaa niistä vielä jotakin jalostaa....
lennettiin muutama rinki nevan yllä ja poistuttiin sitten vähin äänin
(siis niin vähin äänin, kuin se nyt yleensä paramoottorilla on mahdollista ;)
paikalta.
paluumatkalla bongasin nevanlaidassa vielä vartioleirinuotion savut
sattumaa tai ei, mutta vain pari minuuttia laskun jälkeen ilmavoimien redigo kaarteli alueen yllä aivan kuin etsien jotakin?
sotilaskohteiden ilmavalokuvaus on aluevalvontalain mukaan kielletty. no, onko nevassa oleva monttu sitten sotilaskohde vai ei, jää lukijan arvioitavaksi.
jokatapauksessa "rikos" lienee jo vanhentunut...?
tässäpä vielä
lisää tietoa
ko. onnettomuudessa tuhoutuneesta konetyypistä
mainittakoon että yhteentörmäyksessä vaurioitunut toinen koneyksilö, joka pääsi nilkuttaen tukikohtaansa, kunnostettiin myöhemmin kaksipaikkaiseksi koulutuskoneeksi suomessa.
kone tuhoutui kuitenkin täysin muutostyön jälkeisillä ensimmäisillä koelennoillaan juupajoella sattuneessa onnettomuudessa
2010
vuonna 2001 tapahtui hieman samantyylinen onnettomuus karstulan yllä. siinä toinen koneista pääsi lentämään vaurioituneena takaisin pirkkalan tukikohtaan, mutta toisen koneen pilotti käytti heittoistuinta ja kone putosi karstulasssa sijaitsevalle suolaueelle vahangan kylän lähelle.
en muista, oliko heti seuraavana päivänä vai vasta muutaman päivän päästä varjoliitimille soveltuvaa lentokeliä, mutta jostain syystä teimme kouluttajamme kanssa päätöksen lähteä porukalla tutustumaan ilmastakäsin hieman karstulan maisemiin...
startit tehtiin etelä-suomen aluelennonjohdolle etukäteen ilmoittamaltamme alueelta "varjoliitotoimintaa 20km säteellä kyyjärven keskustasta"
olisikohan ollut jotain 19km päässä, aivan erään uutisissa mainitun nevan lähistöllä, mistä startattiin open johdolla...
tämän stoorin kuvat ovat aika suttuisia. se johtuu siitä, että kuvat otettiin aikoinaan filmikameralla ja nyt vielä kännykällä ne tähän paperikopioista reprosin, joten laatu heikkenee vielä vähän joka kopioinnissa.
filmi->paperikuva-> kännykkä-> irfanview
olihan siellä yksi toinenkin lentämistä opetteleva mukana :)
jo kaukaa havaittiin läheisellä neva-aukiolla liikettä
poliiseja, maastopukuisia henkilöitä, kaivinkone, traktori, pressuja ja metallinkappaleita suohon kaivetun montun ympärillä....?
satuin saamaan jossain vaiheessa openkin samaan kuvaan :)
(tämän kuvan sain "takaisin" ilmomantsilaiselta alpo hassiselta. hän oli sen tallettanut kovalevylleen v 2001 kun oma paperikopioni oli jo päässyt hukkaan. kuten näette, on se koko blogimerkinnän kuvista skarpein ja väreiltään luonnollisin. kiitos alpo!)
onhan mulla toki sen ajan kehitetyt filmitkin tallella, mikäli joku haluaa niistä vielä jotakin jalostaa....
lennettiin muutama rinki nevan yllä ja poistuttiin sitten vähin äänin
(siis niin vähin äänin, kuin se nyt yleensä paramoottorilla on mahdollista ;)
paikalta.
paluumatkalla bongasin nevanlaidassa vielä vartioleirinuotion savut
sattumaa tai ei, mutta vain pari minuuttia laskun jälkeen ilmavoimien redigo kaarteli alueen yllä aivan kuin etsien jotakin?
sotilaskohteiden ilmavalokuvaus on aluevalvontalain mukaan kielletty. no, onko nevassa oleva monttu sitten sotilaskohde vai ei, jää lukijan arvioitavaksi.
jokatapauksessa "rikos" lienee jo vanhentunut...?
tässäpä vielä
lisää tietoa
ko. onnettomuudessa tuhoutuneesta konetyypistä
mainittakoon että yhteentörmäyksessä vaurioitunut toinen koneyksilö, joka pääsi nilkuttaen tukikohtaansa, kunnostettiin myöhemmin kaksipaikkaiseksi koulutuskoneeksi suomessa.
kone tuhoutui kuitenkin täysin muutostyön jälkeisillä ensimmäisillä koelennoillaan juupajoella sattuneessa onnettomuudessa
2010
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti