Lukijat

torstai 9. kesäkuuta 2011

valvottua

närpiöstä on lyhyt matka laihialle, jonne siirryttiin autolla jo yöllä. mielessä oli vähän lennellä ja kuvailla maisemia laihia-vaasa seudulla ennen alailmakehän termisen toiminnan alkamista.
jo kohta puolenyön aikaan löysimme ennustetulle kaakkoistuulelle soveltuvan starttipaikan eräältä kylvämättömältä joutomaalta laihian jokikylästä. olo on kuin varkaalla, yöllä ihmisten jo nukkuessa, starttipaikkaa peltoteitä ajellen etsiskellessä ;)
muutama huonosti nukuttu tunti körmyllään arton ilmastoinnilla varustetussa mustassa autossa. saatanan kuuma, kuin saunassa...:(
sepä ei taida tuo ilmastointi toimia, jos ei kone käy :(

vähän huonosti nukutun yön jälkeen ilmoille ihanteellisissa tuuliolosuhteissa aamuseitsemältä.
ai että mä tykkään tuosta aamun valosta!
värit ovat kirkkaat ja luonnolliset, valoa on riittävästi ja kuvat ovat suoraan kamerasta otettuna, säätelemättömänäkin luonnollisen näköisiä.
jokikylän ydinkeskusta laihialla.















kolmostien varrella sijaitseva jukajan kattoristikkotehdas on kylän suurin työnantaja
















kylänpään kohdalla alkoi valvottu ilmatila (vaasan kentän ctr- eli lähialue). alue ulottuu maahan saakka, joten kaksipuoleinen radioyhteys torniin on välttämätön. kutsuin tornia jaksolla, mikä oli tallennettuna ilmailuradiooni "vaasan torni, liidin 698"
ajattelin jo, että eipä tämä radio taaskaan pelaa, kun vastausta ei kuulunut. hetken päästä kuitenkin aalloilla kuului "kutsuiko joku vaasan tornia vanhalla radiotaajuudella?"
pirujako niitä radiotaajuuksia pitää jatkuvasti muutella?
nolona utelin lennonjohtajalta nykyistä taajuutta ja radiota räplätessä pysyttelin lähialueen ulkopuolella. uusi yritys ja sain selvityksen suunnitellulle lennolle: "liidin 698 selvä lähialueelle. yläraja 1100 jalkaa, qnh 1014" hieman siinä vielä radiofraseologiaa kerrattiin, mutta matka jatkui...

kolmostien takana miettylä ja tällä puolen käyppälä

















artolla oli radion kanssa itseaiheutettuja kuuluvuusongelmia (akku tyhjä),
joten jouduimme lentämään vaasan valvotussa ilmatilassa muodostelmassa. varjoliitimellä lennettäessä muodostelma pakkaa väkisinkin välillä hieman hajoamaan.















saattelin radiottoman siipimiehen ulos lähialueelta ja palasin takaisin lentosuunnitelmani mukaiselle matkareitille.
vedenojalla sijaitsee luoman puutuotteen eräs tuotantolaitos
















laihian keskustaa















rudon alapäässä sijaitsee kuulopuheiden mukaan suomen suurin yksiaukkoinen kivisilta
















sekä "rahapuu" (kuvan keskellä)
kyseessä on sama puu, jota käytettiin mallina aikoinaan markan setelissä.
puu on tietysti nykyään suojelukohde eli rauhoitettu.
















kieliraja on täälläkin jyrkkä. seuraava kylä on jo mustasaarta ja ruotsinkielistä aluetta nimeltään helsingby. kuvassa näkyvä moniaukkoinen silta on suomen vanhin kivisilta.

















lennonjohtaja uteli pari kertaa sijaintitietojani ja kertoi matkustajakoneen olevan juuri starttaamassa kentältä. ja kuulihan sen toki itsekin, samalla jaksolla kun kerran toimitaan. tältä se potkuriturbiinikoneen (kotimaanlentojen yleinen konetyyppi) startti näyttää yläilmoista:

















ja tältä, kun ollaan samalla lentokorkeudella. taustalla muinoin meteorin tekemeä soderfjärdenin kraateri vaasan eteläpuolella. peltomaaksi muokatun, laajan, lähes ympyränmuotoisen alueen pinnan korkeus on 4 metriä merenpinnan alapuolella!
kuivana se pysyy ainoastaan pumppujen avulla. eli ihmiskunnan lopulta hävittyä maan päältä, on tuollakin alueella neljä metriä vettä!
(mikäli merenkurkun maankohomainen ei kumoa syntyvää tilannetta)
















koneen noustessa ilmoille, antoi lennonjohtaja luvan ylittää kentän.
tuosta oikealla olevista tornista niitä kentän ympärillä tapahtuvia lentoja johdetaan.
















vanhan vaasan kirkko...
















...ja sairaala
















laskun tein lentosuunnitelmani mukaisesti kentän ja kaupungin väliselle peltoaukealle.
pienet aamunokoset ennätin vielä ottaa tuossa pellonreunassa siiven päällä maaten hakumiestä odotellessa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti