se taitaa tuo rautanevan tapsa olla ilmojen haltian kanssa välilöissä tai sitten jo perjantai-iltana priikoollinnokkaan kokoontuneet kelintekijät onnistuivat luomaan tämän päivän kokoontumiselle ihanneolosuhteet. heikkoa tuulta ja auringonpaistetta. mitä muuta sitä voikaan ulkoilmailuharrastaja toivoa ?-)
liittomme (suomen ilmailuliitto) hellitti viime vuonna kukkaronnyörejä senverran, että paramoottoriharrastajille hommattiin neljä pylonia. tonnin ketale kuulemma maksaa ja ilmapumput+akut siihen vielä päälle jokaiseen.
jos joku ei vielä tiedä, mikä on pyloni, niin tässäpä kuva parista sellaisesta:
kapistus on siis 8m korkea, ylipaineisella ilmalla muotoonsa täyttyvä "iso muotoilmapallo", joka on toisesta päästään maassa kiinni. ylipaineisen ilman hoitaa kussakin pylonissa pieni sähkötuuletin ja akku. akun virta riittää helposti päiväksi. pylonien tarkoitus on muodostaa pujottelurata, jossa lennetään kilpaa kelloa vastaan. vahvoilla lajissa ovat nopeat pienet siivet, tehokkaat koneet ja keveät rämäpäiset lentäjät ;)
tietysti myös harjoittelu on tosi tärkeää. sekunteja radan kierrossa saa nopeasti pois jo ihan muutamalla yrityksellä. mainittakoon, että nämä pylonit olivat nyt toista kertaa suomessa käytössä. (ensiesiintyminen mova-sm 2012)
mika treenailee kurveja radan ulkopuolella
Finnish Pylon Race 2013 virallisille sivuille pääset tästä
https://sites.google.com/site/pylonracefinland/
paikalle oli kokoontunut alun kolmattakymmentä lajin harrastajaa ja monta ihan uutta kasvoakin tapasin.
pyhäjärveltä kotoisin oleva kaveri oli hankkinut melko harvinaisen voimanlähteen kangookiinsa. nelitahtimoottori kantaa ristimänimeä "bailey v-5" (englantilaista tuotantoa)
edessä kaverin ensimmäinen lento ilman open valvontaa. hienosti sujui!
itse en tuosta tolpankiertämisestä niin perusta, joten starttasin suunnitelmien mukaan maisemalennolle smolanderin timon kanssa. saman reitin kiersi myös arto ja vain kilometrin meidän takana, mutta kertaakaan en artoa ilmassa reissulla havainnut!
timo taas seurasi siipimiestä kuin hai laivaa koko matkan ajan :)
"työväen betroliasema" pirkanhovi motarin varrella
lähestytään valkeakoskea
valkeakosken tervasaaressa upm:n paperitehdas. selluloosaa ei valkekoskella enää tehdä, joten takavuosien tuttu "rahan haju" ei enää leijaile valkekosken ilmatilassa.
valkeakosken vekseliaukio kuvan keskellä
valkeakoskella on kovat keitokset meneillään :)
tästä suunnistettiin seuraavaksi toijalaan
toijala näyttää talvisessa auringonpaisteessa paljon valkeakoskea vaatimattomammalta.
toijalalan rautatieaseman seutua. toijala on risteysasema ja siksi raiteita tuonkinverran paljon.
toijalan abc on tre-hki motarin varrella
keli oli maaliskuisena iltapäivänä aika mielenkiintoinen. "iso käsi" tarttui reflexsiipeenkin muutaman kerran matkan varrella senverran hanakasti, että kuvaukset piti keskeyttää ja tarttua jarruihin!
no tietäähän sen.
lumettomat tummat metsäalueet ja täydellä terällä, tähän vuodenaikaan jo aika korkealta porottava aurinko aikaansaa ilman "kuplimista" eli sieltä täältä maasta irtoaa tämmöinen iso, nouseva ilmamassa. tämän reunaan kun ajat varjoliitimellä, niin ohjaamo on käsiä täysi ;)
viialan ja lempäälän kuvilta säästän teidät nyt. onhan ko. kylät esitelty jo viime vuonna samoihin aikoihin!
sensijaan esittelen tässä nyt niitä paramotorharrastajia, joista aiemmin ei oo paljon kuvia nähty.
alkajaisiksi oman kerhon (etelä-pohjanmaan liitäjät) väkeä. antti mäkipää pirkanmaan kihniöltä ja arto ahonen keski-suomen saarijärveltä.
tiesittekö muuten, että mister angry bird on myös erittäin innokas mosalentäjä?
sahlström tutkii angry birdin menopeliä. messevä laite muuten!
suksivarustus, kaksipaikkainen, rakettipelastusvarjo ja rotaxin ansiosta teuhua riittävästi!
tämmöstä tänään priikoolinnokassa. keimit alkoi eilen ja loppuu huomenna. valitettavasti oma tutustuminen tapahtumaan jäi vain yhteen päivään. aikainen herätys huomenna koulutustapahtumaan esti illan syvällisemmät teoriaopinnot oikeaoppiseen pyloninkiertoon ;)
päätän raporttini täältä lempäälän priikooliinnokasta tähän!
liittomme (suomen ilmailuliitto) hellitti viime vuonna kukkaronnyörejä senverran, että paramoottoriharrastajille hommattiin neljä pylonia. tonnin ketale kuulemma maksaa ja ilmapumput+akut siihen vielä päälle jokaiseen.
jos joku ei vielä tiedä, mikä on pyloni, niin tässäpä kuva parista sellaisesta:
kapistus on siis 8m korkea, ylipaineisella ilmalla muotoonsa täyttyvä "iso muotoilmapallo", joka on toisesta päästään maassa kiinni. ylipaineisen ilman hoitaa kussakin pylonissa pieni sähkötuuletin ja akku. akun virta riittää helposti päiväksi. pylonien tarkoitus on muodostaa pujottelurata, jossa lennetään kilpaa kelloa vastaan. vahvoilla lajissa ovat nopeat pienet siivet, tehokkaat koneet ja keveät rämäpäiset lentäjät ;)
tietysti myös harjoittelu on tosi tärkeää. sekunteja radan kierrossa saa nopeasti pois jo ihan muutamalla yrityksellä. mainittakoon, että nämä pylonit olivat nyt toista kertaa suomessa käytössä. (ensiesiintyminen mova-sm 2012)
mika treenailee kurveja radan ulkopuolella
Finnish Pylon Race 2013 virallisille sivuille pääset tästä
https://sites.google.com/site/pylonracefinland/
paikalle oli kokoontunut alun kolmattakymmentä lajin harrastajaa ja monta ihan uutta kasvoakin tapasin.
pyhäjärveltä kotoisin oleva kaveri oli hankkinut melko harvinaisen voimanlähteen kangookiinsa. nelitahtimoottori kantaa ristimänimeä "bailey v-5" (englantilaista tuotantoa)
edessä kaverin ensimmäinen lento ilman open valvontaa. hienosti sujui!
itse en tuosta tolpankiertämisestä niin perusta, joten starttasin suunnitelmien mukaan maisemalennolle smolanderin timon kanssa. saman reitin kiersi myös arto ja vain kilometrin meidän takana, mutta kertaakaan en artoa ilmassa reissulla havainnut!
timo taas seurasi siipimiestä kuin hai laivaa koko matkan ajan :)
"työväen betroliasema" pirkanhovi motarin varrella
lähestytään valkeakoskea
valkeakosken tervasaaressa upm:n paperitehdas. selluloosaa ei valkekoskella enää tehdä, joten takavuosien tuttu "rahan haju" ei enää leijaile valkekosken ilmatilassa.
valkeakosken vekseliaukio kuvan keskellä
valkeakoskella on kovat keitokset meneillään :)
tästä suunnistettiin seuraavaksi toijalaan
toijala näyttää talvisessa auringonpaisteessa paljon valkeakoskea vaatimattomammalta.
toijalalan rautatieaseman seutua. toijala on risteysasema ja siksi raiteita tuonkinverran paljon.
toijalan abc on tre-hki motarin varrella
keli oli maaliskuisena iltapäivänä aika mielenkiintoinen. "iso käsi" tarttui reflexsiipeenkin muutaman kerran matkan varrella senverran hanakasti, että kuvaukset piti keskeyttää ja tarttua jarruihin!
no tietäähän sen.
lumettomat tummat metsäalueet ja täydellä terällä, tähän vuodenaikaan jo aika korkealta porottava aurinko aikaansaa ilman "kuplimista" eli sieltä täältä maasta irtoaa tämmöinen iso, nouseva ilmamassa. tämän reunaan kun ajat varjoliitimellä, niin ohjaamo on käsiä täysi ;)
viialan ja lempäälän kuvilta säästän teidät nyt. onhan ko. kylät esitelty jo viime vuonna samoihin aikoihin!
sensijaan esittelen tässä nyt niitä paramotorharrastajia, joista aiemmin ei oo paljon kuvia nähty.
alkajaisiksi oman kerhon (etelä-pohjanmaan liitäjät) väkeä. antti mäkipää pirkanmaan kihniöltä ja arto ahonen keski-suomen saarijärveltä.
tiesittekö muuten, että mister angry bird on myös erittäin innokas mosalentäjä?
lentävä lauttamuksen veljessarja kauhavalta
vasemmalta "tuntematon", takanen, räty, sahlström, "tuntematon"
sahlström tutkii angry birdin menopeliä. messevä laite muuten!
suksivarustus, kaksipaikkainen, rakettipelastusvarjo ja rotaxin ansiosta teuhua riittävästi!
tämmöstä tänään priikoolinnokassa. keimit alkoi eilen ja loppuu huomenna. valitettavasti oma tutustuminen tapahtumaan jäi vain yhteen päivään. aikainen herätys huomenna koulutustapahtumaan esti illan syvällisemmät teoriaopinnot oikeaoppiseen pyloninkiertoon ;)
päätän raporttini täältä lempäälän priikooliinnokasta tähän!
Eikö koskaan pelota tuolla yläilmoissa muutaman langan varassa roikkua?
VastaaPoistano kyllä joskus pelottaa, jos on arvioinut lentokelin väärin..
VastaaPoistanykyään on kyllä melko hyvät ennusteet saatavissa usealtakin taholta, ettei yllätyksiä enää juuri pääse sattumaan.