jo jonkun aikaa on ollut suunnitteilla käydä vatasen janin kanssa kuvauslennolla ultrakevyellä lentokoneella.
koska koko viikonlopuksi oli luvassa mainiota säätä, toteutimme suunnitelman tänään.
karhukankaan kentältä kun starttaa pohjoista kohti, avautuu silmien eteen hetikohta ouluvesi
suunnistimme aluksi töysän hakojärvelle, jossa oli tähtäimessä pari omakotitaloa...
varsinaiset kuvauskohteet sijaitsivat pääosin keuruulla, tarkemmin pihlajaveden alueella.
heinä-valkeinen valkeajärvellä:
pihlajavesi oli "ennenvanhaan" vilkas itsenäinen pitäjä. kuntaliitos keuruun kanssa tehtiin jo vuonna 1969
vielä täältä löytyy kuitenkin mm. oma ala-asteen koulu
lentokoneesta onnistuneiden kuvien ottaminen on paljon haastavampaa, kuin paramoottorista.
lentokoneen siivet, runko ym ovat usein sommittelun tiellä.
näköjään silti vaikka pleksin+potkurinkin läpi saa terävää kuvaa, ellei aurinko siihen satu juuri paistamaan.
valkeajärven tila valkeajärvellä
verhous, mittarit ym. aiheuttavat kuviin usein ikäviä heijastumia. varsinkin valkoiset kohdat kojelaudassa kannattaa peittää mustaksi tussatulla maalarinteipillä ennen lentoa.
(paitsi bensamittari ;)
koska kuomussa on melko pienialainen kohta, mistä voit ottaa kuvia, on kuvissa usein myös pala lentokonetta.
kuvassa isomäen masto
usein paras kuvakulma aukeaakin oikealle takaviistoon, varsinaisen kohteen mentyä jo ohi.
pihlajaveden kyläkeskus, josta ainoa kauppakin loppui jo pari vuotta sitten:
siitä on moni pihlajavetinen lähtenyt leveämmän leivän perässä maailmalle.
juna pihlajavedellä pysähtyy nykyään vain tarvittaessa.
ei kuitenkaan joka juna...
itse pihlajavesi on antanut nimensä paitsi entiselle kunnalle, myös koko vesistöreitille.
pihlajavedenreitti on kokemäenjoen vesistön perimmäisiä haaroja
kirkkoja on kylällä kaksikin, vaikka kumpikaan ei ole kyläkeskuksessa.
tässä uudempi
sitten karimolle karhunkylään. kauppa näkyy täälläkin lopetetun jo aikapäiviä sitten
karansalmi pihlaislammen ja pihlajaveden välissä. sällin kylätoimikunta pitää salmella kioskia auki kesäisin
sipilänkylää ähtärin puolella.
nää on mulle tuttuja seutuja. lapsuuden mummola sijaitsi täällä polkupyörämatkan päässä. kuvassa kylän kantatila "mäki-sipi"
ähtärin vanhimpia asuttuja paikkoja.
joskus harrastuksen alkuaikoina (ilman moottoria) olen laskeutunut tuohon talon taakse pellolle. siinä oli silloin vielä kaksi sähkölinjaakin!
vääräkoskea ristaniemen suunnasta
lopuksi takaisin kentälle. musta t-paita kojelaudalla estää pahimmat kojelaudan verhouksen aiheuttamat heijastumat kuvissa.
lämpötila auringonpaisteella nousee kabiinissa lennon aikana melko korkeaksi, joten paita märkänä tässä kömmitään ulos :)
muuten ultrasta kuvaamisessa on omat hyvät puolensakin.
- voi lentää päivälläkin. termiikki ei heiluttele ultraa läheskään niin pahoin kuin varjoliidintä.
(päivällä tärähtäneitä kuvia ei tule montaa ja kuvissa on hyvät värit/pienet varjoalueet korkealta paistavan auringon ansiosta)
- kuvauskohteiden saavuttaminen laajaltakin alueella onnistuu nopeuden ansiosta lyhyessä ajassa
- korpitaipaleidenkin yllä voi lentää minimikorkeudella, koska ei tarvi lentää varalaskupaikkojen ehdoilla
miinuspuolena tosiaan nuo heijastumat ja se, että kuvauskohde on äkkiä mennyt ohi, ellei pysy kartalla
siinä seuraavaa kuvaajaa jo viedään taivaalle :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti