pieni aikaikkuna oli tälle perjantaille luvassa kelvollista keliä pieniin paramoottorilentoihin virroilla. kokoonnuttiin heikin rantaan vaskiveden koronselälle.
mukaan saatiin houkuteltua myös pari noviisia, sami ja tomi. kumpi on sami ja kumpi tomi ?-)
no heikkihän ei tänään lentämään edes suostunut, vaan paistatteli tyyriinä päivää tuliterän hankintansa selässä koko ajan :)
tässä sami valmistautuu tulevaan koitokseen, joka olisi hänen toinen mosalentonsa.
keliä odotellessa starttasin kelinhaistelulennolle. parilla askeleella ylösnousemus tapahtui hieman möykkyiseen ilmanalaan. nykivää tuulta löytyi myös ylempää. ei silti paha, joten päätin jatkaa lentosuunnitelman mukaisesti visuvettä kohti kohtalaiseen vastatuuleen.
tässä joku vanha kantatila koronkylän ja vaskiveden välimaastossa
tältä näyttää tuore macjet lentotilassa!
siipi tuntuu kerta kerran jälkeen aina vaan mukavammalta. eloisuus kuuluu kai asiaan, tai ehkä viime lennot nyt on vaan sattuneet tapahtumaan sekaisessa ilmassa?
pikkuhiljaa alkaa luottamusta syntymään...
ehkä tunnin jurruutuksen ja parinkymmenen kilsan jälkeen alkoi visuvesi häämöttää. pusunvuolle: tästä vuolteesta on saanut nimensä legendaariset visuveden pusujuhlat. mm. suutelun mm-mittelöt pidettiin ennenvanhaan näissä maisemissa!
mitään kuulunu niistäkään juhlista enää vuosiin?
"kuru" laivan haaksirikossa myrskyssä näsijärvellä kuoli peräti 136 ihmistä vuonna 1929.
tapaus on suomen suurin sisävesionnettomuus. wikipedia tietää kertoa asiasta lisää:
http://fi.wikipedia.org/wiki/HL_Kuru
hylky nostettiin ja siitä tehtiin proomu visuvesi-oy:lle. hylky ruostuu nykyään tuossa rannassa kaikkensa antaneena...
yhtiö ajautui konkurssiin viime viikolla 94-vuotisen historian jälkeen. liekö konkurssipesä alkanut valmistamaan vaneria, kun tehtaan piipusta nousi savu?
visuveden ydinkeskusta nykyään lienee tuo siwan piha?
visuveden koulu
visukylää. avatkaa äkkiä silta, jotain korkeaa on tulossa!
paluumatka virroille hurahti myötätuulessa kymmenessä minuutissa ja innostuksissani ajauduin koronkylään asti, josta pari kuvaa.
laskun jälkeen totesin kelin olevan jo koulutukseen soveltuvaa, joten oppilaat ilmoille sitten :)
sami starttasi ekana ja kaikki ok. reilun vartin lennon jälkeen hallittu lasku lähtöpaikalle. (ja juuri kennon puhdistin lähtiessä. mistä noita pölyhiukkasia oikein tulee?-)
sitten olikin vuorossa kimurantimpi tapaus. pitkän linjan varjoliitäjä, jolla edellisestä lennosta kuitenkin jo tovi aikaa. kaikki suoritukset silti täydet ekaan mosastarttiin.
koulutusohjeen mukaiset maakäsittelyt tehtiin tuulen tyyntymistä odotellessa ja kun hetki koitti oli helppo todeta vanha viisaus: "minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa"
todella siisti startti tomilta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti