Lukijat

maanantai 24. lokakuuta 2011

lue huomisen uutiset jo tänään...

...täältä :)

siinähän kävi sillälailla, että movalistalle ilmestyi linkki, jossa kerrottiin saksasta lähteneen vetypallon lähestyvän ähtäriä n. 50km/h vauhdilla parin km korkeudessa.

lentoa pystyi siis seuraamaan netissä reaaliajassa pallossa olevan gps-lähettimen avulla tuolta:


http://aprs.fi/?call=do9ho-11&mt=m&z=11&timerange=86400

pallon ollessa kauhajoen-alavuden välillä sen korkeus alkoi laskea. hetken jopa harkitsin mennä paramoottorilla ylös korkeuksiin kurkkaamaan, minkälainen tuollainen pallo on, mutta mil-cta oli päällä, eikä ilmailuradion patterissa mulla virtaa. ja olihan se tuulikin aika kovaa liitimellä lentämiseen.

alavuden jälkeen pallo alkoi menettää korkeutta reilusti, kunnes signaali loppui kokonaan korkeuden ollessa tuurin holkonkylän päällä n.200m
arvailin, että pallokunta suunnittelee laskua ja koska arvioitu laskupaikka sijaitsee vain parinkymmenen kilsan päässä meiltä, lähdimme jarmon kanssa paikanpäälle.


artohan oli meidän tietämättä tehnyt myös saman johtopäätöksen ja löysikin lopullisen maakosketuskohdan hieman ennen meitä.
tässä mun kolme viikkoa sitten otetussa kuvassa laskupaikka rengastettu:

















jarmo imppaa vetyä aeronautin esimerkin mukaisesti. samanlaisen "akuankkaefektin" vety tekee puheeseen, kuin heliumkin.

















tässä pallon "miehistö" onnellisena ja helpottuneena maassa 35 tunnin pajukorissa istumisen jälkeen






















eipä siellä paljon ole tilaa ollut tepastella! yöaikaan toinen heistä oli nukkunut ja toinen lentänyt. ruokaa ja juomaa jäi vielä tähteeksikin.


















samoin hiekkaa. hiekkaa pudottamalla korkeutta tulee palloon lisää, kaasua päästämällä korkeutta saadaan pois. kun hiekka kuluu loppuun, on aika laskeutua.

tässä saksalaista hiekkaa valutetaan tuurilaiselle pellolle. oli syytäkin, peltohan oli melko vetinen ;)






















pallolennon laskutumisen jälkeen on kuulemma tapana kohotella maljoja laskupaikalla. pahaksi onneksi pullo oli vuotanut koko sisältönsä lennon aikana kassinpohjalle. ja niinku mun suuni alko jo napsamaan...





















pari-kolme tuntia siinä meni, kun avustimme heitä lentolaitteen/varusteiden kuljetuksessa autotien varteen. helsinkiläiset lajitoverit olivat tulleet avustamaan kuljetuksessa takaisin saksaan. ilmaa keveimmillä ilma-aluksilla kun pystyy liikkumaan vain myötätuuleen (pl. ilmalaiva)

























"myös ilkka-lehden toimittaja tuli paikalle jutuntekoon. tähän liitän huomenna ko. lehtijutun, kunhan saan lehden käsiini..."

tällainen juttu siis ilkassa etusivulla tiistaina:


















ja juttu jatkui vielä sisäsivuilla:














pitäsköhän tähän laittaa yksi kuva sitten itsestäkin, kun kerrankin näin tapahtumien polttopisteeseen pääsin ;)

















tällainen oli siis lentoreitti kokonaisuudessaan. meriäkin on matkalla ylitelty.
tuuriin lento päättyyi siitä syystä, että he eivät halunneet lentää venäjän rajan yli ja mikäli olisivat lentäneet suomessa pidemmälle, olisi pimeä hankaloittanut laskeutumista ja pakkaamista. lento oli eräänlainen saksan "rankinglento" ensi vuonna pidettäviin gordon-blennot kaasupallokisaan. saksasta kun osallistujia olisi osallistumassa kisaan enemmän kuin siihen on mahdollista ottaa, joten joutuvat tällaisilla näyttökokeilla karsimaan. eiköhän tällaisella lennolla kisaan pääse?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti