Lukijat

lauantai 22. lokakuuta 2011

salipäivä

ep:n liitäjien varjoliitokurssi on tullut siihen vaiheeseen, että oli aika tullut pitää nk. "salipäivä"
salipäiväksi olemmme tavanneet vuokrata jonkun koulun juhlasalin. tänä vuonna oltiin vaihteeksi ähtärissä, jossa onkin todella hyvät tilat toteuttaa koulutusohjeen mukaiset harjoitukset sekä koulutuskaluston tarkastukset.

tämännäköinen porukka saatiin koolle tänä vuonna. yksi oppilas oli tänään estynyt ja hänen kohdallaan joudumme käymään nämä vaiheet läpi myöhemmin kurssin aikana.
oppilaita ensi talven korkeilla lennoilla ähtärin perännejärvellä meillä on ainakin laihialta (2), kurikasta (3), jyväskylästä (1), alavudelta (2), seinäjoelta (2), vähäkyröstä (1), alajärveltä (1), ähtäristä (1), kivijärveltä (1), ilmajoelta (1)
muutama on siis jo keväällä aloittaneita, joiden kurssi on vielä hieman kesken.

















kuten jo monina aiempinakin vuosina, palkkasin "ossin" myös tänä vuonna osallistumaan harjoituksiin.
ossihan oli majaillut siellä lamminmaan kentän kylmässä hallissa jo ties kuinka kauan, kunnes muutama vuosi sitten eräänä syksynä tapasin hänet siellä unohdettuna ja yksikseen. tulin kysyneeksi, että: "mitäs täällä roikut, lähde mun kanssa ähtäriin treenaileen uusien oppilaiden kanssa?" ossihan oli heti valmis, kuin lukkari sotaan ja kyyditsin hänet sitten auton takakontissa ähtäriin. viimeiset vuodet ossi onkin asutellu mun liiterissä, mutta aina yhtenä päivänä vuodessa otan ossin mukaan harjoituksiin lämpimään koulun saliin. tänään oli se päivä...

ossi on siis kuortanelaisten eero lammen ja petri rantalan kehittelemä nerokas mekaaninen varjoliitosimulaattori, jossa voidaan simuloida vakaat ja vähemmän vakaat (epävakaat) varjoliitimen lentotilat sekä myös pelastusvarjon heitto.

aloiteltiin suoraan epävakailla lentotiloilla ja pelastusvarjon heittokoulutuksella.

näinhän se tapahtuu. tilanne on juuri karannut käsistä liitimen hallinnan suhteen. korkeutta on hintsusti ja päätös pelastusvarjon heittämiseen on harkinnassa... (hannu)
















ensin katse kahvaan ja tukeva ote siitä (jouko)
















sitten veto kahvasta (janne)
















ja reilu heitto sinne esteistä vapaaseen ilmansuuntaan (jussi)
















koska oppilaita on enemmän, kuin meillä koulutuksessa käytettäviä pelastusvarjoja/valjaita, joutuivat jotkut oppilaat heittämään "feikkivarjon"

tässä siis markku luulee heittävänsä pelastusvarjon. todellisuudessa hänellä on kädessään muovikassillinen märkiä pyyhkeitä ;)















saman petoksen uhriksi valmistellaan tässä samulia



















muutama kuva "ossilla" simuloiduista lentoliikkeistä:

samu käyttää painopisteohjausta hyväkseen jarrulla ohjaamisen tehostamiseksi.















sama harjoitus matilla
















"vinkkareita" simuloi tässä janne




















tässä toni palauttaa liitimen lentotilaan b-sakkauksen jälkeisestä syväsakkauksesta.
























liitimet tarkastettiin huolella lähes kymmenen silmäparin voimin. punokset koeponnistettiin, venytettiin ja tarkastettiin lisäksi sormien läpi vetämällä. kangas tarkastettiin visuaalisesti sekä epäilyttävät kohdat venyttämällä. myös manuaalinen ilmanläpäisytesti tehtiin pistokoeluonteisesti. tarkastuksen tulos oli, että kerhollamme on erittäin hyväkuntoinen koulutuskalusto tulevan talven koitoksiin. joitain kosmeettisia värimuutoksia ja pieniä "nirhaumia" löydettiin, mutta niillä ei lentoturvallisuuden kannalta ole minkäänlaista merkitystä.


















salipäivää jatkettiin valjaiden sekä pelastusvarjojen tarkastuksilla. myös niiden kunto lähenteli täydellisyyttä, vaikka ikääkin niillä jo osasta on. eipä siis ole suotta tullut painotettua oppilaille vuosien varrella koulutuskaluston huolellista ja kaluston kulumista ehkäisevää käyttöä !

lopuksi aloiteltiin pelastusvarjojen pakkaus, mutta koska aikamme salin käytössä loppui kesken, joudumme kahden jäljellejääneen pelastusvarjon pakkauksessa turvautumaan kalustopäällikön asiantuntemukseen...

tässä kuva pelastusvarjon pakkauksesta kalustopäällikön johdolla vuodelta 2010
















mainittakoon, että en tunne ainoatakaan pelastusvarjon heittotapausta suomalaisessa liidinhistoriassa, jotka olisivat tapahtuneet koulutuksessa tai paramoottorilla lentäessä!

kaksi kertaa kyllä suomessakin paramotoristin olisi pitänyt heittää varjonsa. se olisi silloin todennäköisesti pelastanut heidän henkensä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti