ei siis selvittyäni tanpereelle ;)
tampere-pirkkalan lähialueen (CTR) raja kulkee juuri muutaman sata metriä priikoolinnokasta pohjoiseen, joten lennot pohjoisen suuntaan eivät ilman lennonjohtoselvitystä olleet mahdollisia.
pieni tietoisku "lennonjohtoselvityksestä":
- mikäli halutaan lentää valvotussa ilmatilassa (esim ctr-alue), on lennolle saatava "hyväksyntä" ao. alueen lennonjohtajalta ennen saapumista ko. ilmatilaan. lentäjällä on oltava ilmailuradio/käyttökoulutus, jolla lennonjohdon kanssa sovitaan reaaliaikaisesti kulloinenkin toiminta lennolla valvotulla alueella. lennonjohtaja voi esim antaa käskyn noudattaa tiettyä korkeutta tai viivyttää yksittäisen lentäjän etenemistä ilmaliikennetilanteen niin vaatiessa. ilamiluradioviestinnässä noudatetaan tiettyä "fraseologiaa", joten ihan pelkästä jutustelusta radiolla ei ole kyse ;)
tämä kaikki liittyy tietysti ilmailun turvallisuuteen. kenttien läheisyydessä on paljon ilmaliikennettä, joten yhteentörmäysvaarat eliminoidaan tarkasti kontrolloiduilla lennoilla.
olin kuullut useastakin lähteestä, että tampere-pirkkalan lähialueelle on lähes mahdoton saada lennonjohtoselvitystä ilman transponderia (tutkavastaava = tekninen laite, jolla lennonjohtaja näkee monitoreistaan ilma-aluksen kulloisenkin sijainnin)
päätin kuitenkin etukäteisarvailuista huolimatta kysäistä vuorossaolevalta lennonjohtajalta asiaa puhelimitse. eihän siinä mitään perää ollut !
lennonjohtaja kertoi, että selvityksen voi saada liikennetilanteen niin salliessa. viikonloppuna liikennetilanne on yleensä rauhallisempi, esim. sotilasilmaliikenteen puuttuessa kokonaan.
tampereen matkalle lähti lopulta kolme liitäjää lisäkseni. maassa sovimme, että hoidan selvityksen koko porukalle radiolla ilmaanpäästyämme (se on mahdollista muodostelmassa lentäville) ja kukaan ei lennä mua korkeammalle, eikä mun edelle. lisäksi pyritään pitämään etäisyydet suht'koht pieninä keskenämme.
selvitykseksi tornista saimme: "selvä lähialueelle, tuhat jalkaa tai alle, QNH 1009, liidin 698"
tästä toutosselältä matka alkoi. lempäälästä ei matkaa ole suoraan tampereelle kuin n. 20km, mutta vesistöreittiä (pyhäjärvi) kiertäen kokonaismatkaksi muodostui 40-50km
liitimiemme vauhdit olivat melkolailla samaa luokkaa, joten isompia sämpläyksiä matkalla ei tarvittu.
hinsalansalmi virtaa pyhäjärven laukonselän ja sakaselän välillä
lennonjohtaja pysäytti etenemisemme kiitotien jatkeelle hetkiseksi jossain näillä paikkeilla laskuun tulevan koneen takia. silti meillä meni vielä ainakin 10 minuuttia saavuttaa "kiitotien jatke"
lennonjohtaja näki muuten muodostelmamme tornistaan kertomansa mukaan lähes koko lennon ajan.
kaivanto sorvankylän ja saviselän välillä
nokian tiheimmin asuttu kaupunginosa:
nokian tiilipiipputeollisuus on keskittynyt nokianvirran emäkosken partaalle.
en nyt osaa sanoa, missä noista rakennuksista valmistetaan kummisaappaita, kännyköitä ja missä hakkapeliittoja ;)
nokia kirkko on rakennettu koko kylän korkeimmalle mäelle
nokia keskustaa
takavuosien nokian vesiskandaalin suurin yksittäinen kärsijä oli kylpylähotelli eden:
"rajasilta" sijaitsee melko lähellä tampereen, nokia ja pirkkalan yhteistä rajaa.
itselleni oli yllätys, kuinka heikot jäät täällä tampereen seudulla jo on tähän aikaan vuodesta!
osaltaan sitä selittää kolmoskasvuvyöhyke ja maastonkorkeus, mutta myös suuremmat virtaavat vesimassat ähtäriin verrattuna.
pitkäniemen mielisairaalan rakennukset ovat olleet uusia 1800-luvulla
voisi kai sanoa, että kaikki tiet johtavat nokialle ?-)
tämä liikenteen solmukohta valmistui tähän vasta muutama vuosi sitten
villilä-rahola on jo tampereen puolella
epilää
lielahti
raholaa
näsijärven ja pyhäjärven välillä on korkeuseroa 18m.
ennustan, että jonain päivänä koko pispalanharju vielä sortuu ja vyöryy pyhäjärveen!
sulakohdat rannassa johtuvat kuulemma harjun läpivuodosta!
pispalanharjua pyynikin päästä
tahmela on koko harjun korkeimpia kohtia
onpa tampereella vielä metsiäkin! no, alue on luonnonsuojelualuetta, joten pöllimettään ei ihan heti pääse...
joku vanha tehdas muunnettuna nykykäyttöönsä pyynikinharjun kupeessa.
taustalla ratinan suvanto.
viikinsaari ja taustalla härmälää
tampereen ydinkeskustaa. kaupunki on muodostunut alunalkaen sitä halkovan tammerkosken ympärille
porukkamnme pysyi kasassa lähes koko matkan, mutta näsijärven puolelle päästyämme kukin lähti omille teilleen :)
lapinniemen kylpylä ja naistenlahden voimala
siilinkarilla oli vissiin joku varjotapahtuma ?
kuvamanipulaatio? moottoroimaton varjoliidin alle 600m:n päässä antennista ?-)
no, se tuo optiikka hämää usein melko paljon ja saa asiat näyttämään ihan todellisuutta kummallisemmalta...
lopuksi laskeuduimme peräjulkkaa ennaltasuunnitellulle santalahden pallokentälle, aivan näsijärven rantaan, jossa kuski jo odottelikin. kiitokset kuskille kuskausjutuista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti