kauan suunniteltu euroopan reissumme alkoi lauttamatkalla itämeren halki. autoon oli sullottu viiden suomalaisen paramotoristin matka- ja lentovarusteet. lauttamatka oli pitkäveteinen, vaikka keli olikin mainio ja tarjoilu pelasi.
lähes 30 tunnin merimatka päättyi saksan travemundeen, josta etsimme samantien yösijan.
aamulla ajelimme parin kilometrin päässä sijaistevalle neustadtin harrastelentokentälle, mutta tuuli oli liiaan kovaa turvalliseen lentämiseen.
koko matkan "punainen lanka" oli, että silloin kun ei ole lentokeliä, niellään kilometrejä ja tutustutaan nähtävyyksiin maasta käsin. ensimmäisenä päivänä nieltiin sitten kilometrejä. saksa on paska maa....
illan hämärtyessä osa porukasta meni majataloon yöksi ja pari meistä nukkui autossa.
toinen päivä valkeni sumuisena, mutta suunnistimme toiveikkaana bad endorfin harrastekentälle. kenttä sijaitsee kaakkoissaksassa melko lähellä muncheniä.
kuuden euron "take-off"-maksua vastaan saimme luvan kentän "presidentiltä" operoida hänen omistamaltaan nurmikentältä.
ilmaannousun jälkeen maisemalentoa lähiseudulla.
saksalainen pienviljelystila.
lomakeskus chiemsee-järven rannalla
ludvig II rakennuttama linna saman järven saaressa
saksalainen kirkonkylä, taisipa olla juuri bad endorf
lennon jälkeen saimme kutsun kahvittelemaan lennonvalmistelutilaan. kävi ilmi, että preisdentillä on huomenissa 85-vuotissyntymäpäivä!
eräs täppä reittikarttaan oli merkitty jo aiemmnin saksan ja itävallan rajaseudulla sijaitsevalle kehlsteinvuoren huipulle lähes kahden kilometrin korkeuteen.
tällaisia maisemia sai kolmannen valtakunnan johtaja ihailla natsipuolueen hänelle 50-vuotispäivänään lahjoittamasta lomapaikasta.
paikka tunnetaan nimellä "kehlsteinhaus" sekä "kotkanpesä"
hitler kuitenkin pelkäsi korkeita paikkoja, joten käyttö hänen osaltaan jäi vähäiseksi. noo, turistit koettavat sitten käydä hänenkin puolestaan...
mainittakoon, että sodan jälkeen liittoutuneet räjäyttivät vanhoissa valokuvissa näkyvän näköalatasanteen taivaan tuuliin.
näytti siltä, että aatun haamu tarkkaili variksen muodossa rinnetuulessa alapuolella kulkevia turisteja...
paikkaan ei ominneuvoin ole pääsyä kuin jalkaisin. n. kilometrin korkeuteen bussiasemalle pääsee omalla autolla. siitä 15 euron pääsymaksua vastaan saa bussikyydin hissin ala-asemalle. loppumatka vuoreen koverrettua pystysuoraa kuilua myöten kuljetaan sitten useamman kymmenen hengen hissillä.
vaikuttava paikka kaikenkaikkiaan!
Katselin noita hienoja ilmakuviasi ja ajattelin, että näistähän voisi helposti rakentaa näyttävän postikorttisarjan.
VastaaPoistaKustantajia luulisi löytyvän ainoalaatuisille kuville.
kiitos vinkistä. jotain kehitelmää on joskus jonkun kanssa asiasta ollutkin, mutta eipä ole valmista tullut....
VastaaPoista