Lukijat

maanantai 17. helmikuuta 2014

uusi harrastus

 innostuin tuossa tilaamaan radio-ohjattavan multikopterin ja siihen kevytkameran.
ajatus on jo pidempään muhinut mielessä, että kuinka kameran saisi ylös sellaisissa paikoissa ja ilmoilla, missä ei varjoliitimellä ole toimintamahdollisuuksia?
 nykytekniikka tuo tähän mahdollisuuden jopa sellaiselle, joka ei koskaan ole käyttänyt minkäänlaista radio-ohjattavaa vekotinta.
 eräällä tuttavallani tällainen laite jo olikin ja hänen kansaann keskustellessa päätös merkistä oli helppo tehdä.

dji phantomina tunnetaan tämä "jokamiehen multikopteri"


"helposti lennätettävän" tästä tekee sen muutamat tekniset ominaisuudet:

-laite paikantaa itsensä satelliittien avulla. tämä näkyy käytännössä siten, että jos et koske ohjaimiin, jää laite leijumaan ilmassa siihen kohtaan, mihin se viimeksi pysähtyi. täten voit siis kesken lennon pysähtyä miettimään että mitäs tässä seuraavaksi kannattaisi tehdä...

- laitteessa on "itsensäpelastustoiminto" eli jos radioyhteys katkeaa tai akku loppuu, laite tulee automaattisesti lähtöpaikalleen ja laskeutuu onnistuneesti? tätä toimintoa en ole vielä uskaltanut edes kokeilla.

- laitteen takapäässä on iso vilkkuva led-valo, joka informoi lennättäjälle eri väreillä vilkkuessaan toimintatiloista. esim akun hiipuminen ei pääse yllättämään.

- "IOC-toiminto" taas on avuksi silloin, jos et enää erota laitteen etupäätä takapäästä. tällöin laite kulkee ilmansuuntien mukaan tikusta ohjaamalla, eikä kulkusuuntaan nokka edellä.



aika paljon siis tekniikkaa noinkin pieneen ja keveään värkkiin. lennättämään oppii jotenkuten jo muutamalla akullisella. nyt noin 50 akullisen jälkeen lennätys sujuu jo kohtuullisen varmasti. törmäys pari kertaa talon seinään, kerran metsään ja muutaman kerran maapalloon ei ole vielä jättänyt jälkiä kopteriin, joten yllättävän kestäväkin se on. varapotkureitakin tuli mukana kaksi sarjaa, mutta toistaiseksi ei niitäkään ole tarvittu.

kopteri itsessään olisi kuitenkin pelkkä lelu, ellei siihen olisi liitettävissä myös kameraa.
 kameraksi valitsin go pro hero 3+ black editionin. lisävarusteena tärinävaimennettu jalka kameran ja kopterin väliin.
 reilun viikon harjoittelun jälkeen uskalsin lopulta liittää toissapäivänä myös kameran.

tuolta se näyttää kamerastapäin kuvattuna:





ja tässä stillkuva työpaikan yltä:
kuva on tarkoituksella melkein originaalikoossa  (12mp), jotta voitte tarkastella go-pron piirtokykyä.
 joo ja ympäröin tosiaan itseni kuvaan punaisella pikku ympyrällä :)






yllättävän suorituskykyinen laite on myös.
 spekseissä kerrotaan että laite:

nousee max 6m/s
huippunopeus 10m/s
kääntyy akselinsa ympäri 200 astetta/s
akku kestää 7,5min (kylmänä vähemmän, kuumana enemmän)
kantokyky <1000g p="">toimintasäde 300m


paljonko maksoi?

kopteri neljällä akulla (power kit)  520€
kameranjalka 29€
varapotkurisarja 18€
kamera 399€

myös kameraan kuuluu kaukohallintalaite, jolla stillkuvia voidaan ottaa esim leijunnan aikana. kuinka teräviä ne sitten ovat, jää nähtäväksi?

varustearsenaalia voi kasvattaa myöhemmin esim nk "gimbaalin" avulla. kimbaali on kameranjalka, joka säätää kameran asentoa horisontin tai maasta seurattavan, esim puhelimen näytön avulla tarpeen mukaan.


---------------------------------------------------------------------------



ps: tätä kirjoitettaessa phantomia ei enää ole. tai ainakaan minulla ei ole :(
 phantom lähti tänään kahvitunnilla koululla lennättäessäni omille teilleen, eikä ole takaisinkaan tullut. radiokontrolli lakkasi vaan yhtäkkiä toimimasta, eikä kopteri kääntynyt enää takaisin. mukana meni tietysti kamerakin eli n. tonnin vahinko jos jää löytymättä.

tässä kuva ja vähän tietoja karkaamispaikalta:

mulla on aavistus, että koska kopteri oli reilusti puidenlatvoja alempana, se löytyy tuon keltaisen ympyrän sisältä maasta tai puusta. muutaman oppilaan kanssa jo etsittiin avoimet alueet tänään aika tarkkaan. 
satasen löytöpalkkiohan tuosta on sitten luvassa löytäjälle...

----------------------------------------------------------------------------------

päivitys 19.02.2014

kopteri löytyi sisukkaiden etsintöjen jälkeen koulurakennuksen katolta eilen.
yhden yön lumisade niskassa ja kylmissään :)

löytöpalkkiotakaan ei tarvinnut maksaa, kun löysin sen itse :)) 




ei vahinkoja. kuivatuksen testauksien jälkeen sekä kamera, että kopteri tuntuvat toimivan moitteettomasti. arvoitukseksi jäi, miksi kopteri karkasi kontrollista?

 



2 kommenttia:

  1. Moi,
    Oletko tutustunut www.kopterit.net sivustoon?
    Siellä on myös juttua tuosta Phantomin karkailusta.
    T: Jumusa

    VastaaPoista
  2. joo luettu on ja johtopäätös oli että ei tuota ykköstä uskalla enää lennättää. hankin sitten kakkosen :)

    VastaaPoista