Lukijat

sunnuntai 29. maaliskuuta 2009

näin tehdään varjoliitäjiä!

nyt kun kuluvan koulutuskauden varjoliitokurssi alkaa olla lopuillaan, on aika luoda katsaus kurssin vaiheisiin.

maaliskuun 08 jälkeen minuun otti yhteyttä n. 15 henkilöä, tarkoituksenaan alkaa harrastamaan varjoliitimellä lentämistä. koska kerhomme koulutuskapasitetti on rajallinen, viisi viimeksi ilmoittautunutta henkilöä karsiutui tältä kurssilta. kymmenen jäljelle jäänyttä pyysin tuuriin kurssin aloitustilaisuuteen syyskuun alussa. oli muuten kerhon historian suurin kurssi osallistujamäärältään.

tässä uudet oppilaat seuraamassa silmä tarkkana "vanhan konkarin", tikkasen teron "lentonäytöstä"










samalla reissulla käytiin läpi PP1 teoriat ja tutustuttiin maakäsittelytekniikoihin. lisäksi oppilaat saivat kerhon liitimiä lainaksi kotona tapahtuviin maaharjoitteluihin. maakäsittelyliitimet ovat lentokäytöstä poistettuja vanhoja, kuluneita liitimiä.


rospuuttokelien aikaan laitettiin myös kerhon koulutuskalusto kuntoon yhdessä oppilaiden kanssa. pelastusvarjokoulutus suoritettiin samalla "ossi" varjoliitosimulaattorissa. pelastusvarjot tuuletettiin ja pakattiin valmiiksi talven koitoksiin. liitimet tarkastettiin ja oppilaat saivat koulutusta liitimen omatoimiseen huoltoon ja tarkastukseen.
myös epävakaat lentotilat käytiin läpi " lähes aidoissa" olosuhteissa simuloiden.
















syksy meni kelejä kyttäillessä. soveltuvaa säätä ei oikein ollut koskaan.
kunnes sitten eräänä marraskuisena lauantaina oli. kutsuin oppilaat kauhajoen kentälle, koska järvissä ei vielä ollut jäitä. päivän aikana saatiin lähes kaikille oppilaille koulutusohjelman mukaiset viisi matalaa lentoa. näillä lennoilla opitaan hinausstartti,. ohjaustekniikka ja laskeutuminen. lisäksi lisää rutiinia liitimen maakäsittelyyn ja varusteiden lentoonlähtövalmiuteen saattamiseen.

kunkin oppilaan kanssa käytiin läpi perusasiat ennen jokaista lentoa













matala hinaus hinausapumiehen näkövinkkelistä. kahden taittopyörän systeemillä on helppo havaita oppilaan virheet ohjauksessa.














marraskuussa pidettiin myös PP2 teoriat. tämä tapahtui yhden pitkän viikonlopun aikana hotelli mesikämmenessä ähtärissä.
















jäiden vihdoin tultua perännejärveen, jatkettiin maakäsittelyharjoituksia antaumuksella :)
















pikkuhiljaa homma alkoi sujumaan














joulukuun lopulla jäät olivat siinä kunnossa, että tohdimme aloittaa korkeat hinauslennot.
hinaukset suoritettiin autolla, jossa piikkipyörärenkaat pidon takaamiseksi. teräsjäätä oli tuolloin n. 15cm.

kurssilaiset makkaranpaistossa. koska päivännäköä ei ole tuhlattavaksi tuohon vuodenaikaan, harjoitukset aloitetaan aamun sarastaessa ja lopetetaan vasta illan hämärtyessä.














koko talven aikana ei oppilaiden tarvinnut tehdä yhtään turhaa matkaa ähtäriin, kiitos hyvien sääennustepalveluiden. kurssin aikana on kunkin oppilaan lennettävä 40 yli 200m:n korkuista lentoa vähintään kymmenenä lentopäivänä

tätähän se sitten oli. rutiinin hakemista hinauksessa ohjaamisesta, erinäisien lentoliikkeiden harjoittelua, laskukierroskuviota ja tarkkuuslaskua. kymmenen eri lentopäivää tuo myös kokemusta eri keliolosuhteista. talven aikana saimme osaksemme tyyntä ja tuulta. lumisadetta ja auringonpaistetta. turbulenssia ja termiikkiä. matalaa pilvikorkeutta ja cavokkia. kuuraavaa keliä ja lämpöasteita.

harjoitukset toteutettiin aina kelien mukaan, päätavoitteena turvallisuus. tavoite toteutui tänäkin talvena. ei pienintäkään loukkaantumista tapahtunut koulutuksen aikana. (henkisiä kolhuja ei lasketa:)

nelisensataa kouluhinausta tänä talvena perännejärven jäällä.
hommaa joudutti ratkaisevasti osaavien hinaajien panos koulutuksessa. halttusen arto, hannosen juhani ja mäensivun jarmo olivat usein siellä narun toisessa päässä.







tässä kuvassa lentäjä on irroittanyt hinausnarun jarruvarjoineen n. 600m:n korkeudessa















näin urheilijapoika auttaa ystäväänsä :)














kurssin loppupuolella voi ottaa kevätauringossa jo vähän rennommin.














tällä hetkellä lähes kaikilla kurssilaisilla on lennot/päivät täynnä ja he ovat valmiina tarkastuslentoon. tarkastuslento on se "päättötyö" jolla osoitetaan "vieraalle" opettajalle kurssin aikaisten oppien perillemeno. koska kerhossamme ei ole muita varjoliidon lennonopettajia, joutuvat kerhomme oppilaat lentämään tarkastuslentonsa naapurikerhoissa. yksi on jo tarkastuslentonsa suorittanut ja muutkin tekevät sen lähiaikoina.
vaikka lähes kaikki oppilaat ovat asettaneet tavoitteekseen moottorilentokelpparin, ei sitä voitu vielä sääntöuudistuksen ollessa vaiheessa toteuttaa tällä kurssilla. ensi talven oppilaat saavat luultavasti moottorikelpuutuksen jo peruskurssin aikana. tätä silmälläpitäen ostettiin kerholle koulutusparamoottorikin taannoin.

kurssin vetäminen on ollut mielenkiintoista, joskin välillä raskastakin. oman opettajani lammen eeron kommentit kouluttamisen mielekkyydestä tulevat mieleen aina kun näkee oppilaan onnistumisen riemun, tai kun huomaa, että on oikeasti saanut jonkun asian menemään "jakeluun"

aina näin keväällä sitä miettii, että tää on kyllä mun vetämä viimeinen kurssi, mutta ihmeesti sitä kesällä toipuu ja alkaa viimeistään elokuussa pohtimaan, että "mitähän sitä ensi talvena puuhastelisi?"
ensi talven kurssille on jo nyt ilmoittautunut kahdeksan oppilasta. kauimmaiset pomarkusta ja valkeakoskelta asti.







omat lennot ovat talven aikaan olleet aika rajoitettuja, koska aina kun on paramoottorikeli, on myös koulutuskeli. perjantaina kuitenkin lensin koulutuspäivän jälkeen itsekin.
kevät etenee peränteellä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti