Lukijat

sunnuntai 1. marraskuuta 2009

hämeenkyrö-meeting

peräti seitsemän paramotoristia löysi tänään saman pellon lähtöpaikakseen ja se pelto sijaitsi hämeenkyrön kyröspohjassa. samanverran pilotteja nousi ilmoille, osa jopa useamman kerran.
















mukana harrastajia lempäälästä, nokialta, tampereelta, virroilta ja ähtäristä. myös valkeakoskelta oli eräs "hangaround" jäsen tullut kattelemaan, että minkälaista hommaa tää paramoottorilentäminen oikeen on.
esittelenpä pari henkilöä, joista aiemmin en ole kuvia teille vielä näytellyt.

erkki tanhua nokialta. cors-air oli mosa, mutta siipeä en tunnistanut.
erkillä on kuulemani mukaan kokemusta myös oikeista lentokoneista.
















olli vänttinen tampereelta. skywalk tequila ja h&e 120

















kelihän ei tähän hommaan oikeen kummempi voi enää ollakaan.
ihan sattumalta ;), korkeapaineen keskus oli juuri hämeenkyrössä tänään. eli käytännössä oli täysin tyyntä.
heikko tuuli pyöritteli auringon vaikutuksesta vähän joka suunnalta ja se sai aikaan muutamia epäonnistuneita starttiyrityksiä.
ylempänäkään ei tuulia ollut havaittavissa, vaan joka suuntaan kulki yhtä lujaa.
täysin ennusteiden mukainen keli siis
















plaanissa luki, että hämeenkyrö-kyröskoski ja viljakkalan kautta takaisin lähtöpaikalle.

talventulo on hämeenkyrössä paljonkin myöhässä ähtäriin verrattuna, mutta onpa sielläkin jo lunta satanut ja yöpakkasia näköjään ollut.
















hämeenkyrön kirkko
















hämeenkyrön keskustaa















"ehkä otin, ehkä en" tuumasi eräs hämeenkyröläinen maanviljelijä

















kyröskosken pääkatu


















kyröskoskella on kuulemma yksi suomen suurimmista putouksista.








näin kertoo aiheesta wikipedia:

Kyröskoski on putouskorkeudeltaan (22 m) Suomen korkeimpia koskia ja se sijaitsee Hämeenkyrön kunnassa, noin 40 km Tampereelta luoteeseen, valtatie 3 varrella. Kosken kautta Kokemäenjoen vesistön Ikaalisten reittiin kuuluva Kyrösjärvi laskee Pappilanjoen kautta Kirkkojärveen, ja edelleen Siuronkoskeen. Kyröskoski on valjastettu ja sen äärellä on toiminut useita vesimyllyjä, sekä harjoitettu puunjalostusteollisuutta, raakapuun uittoa ja vesivoimatuotantoa 1870-luvulta lähtien (Hammaren & Co, Kyro Oy Ab ja M-realin Kyröskosken tehtaat). Kosken arvellaan olevan yksi Kalevalassa mainituista suurista koskista: Hämeen Hälläpyörä. Muut kalevalaiset putoukset ovat Imatra ja Karjalan Kaatrakoski. Nälkävuosien seurauksena koskea alennettiin 1800-luvun lopulla, maanviljelysmaan lisäämiseksi Kyrösjärven ympäristössä.

Kyröskosken putouksen viereen syntyneen puunjalostusteollisuuden läheisyyteen muotounutta kylää kutsutaan nimellä Kyröskoski. Se on myös merkittävin kauppataajama Hämeenkyrössä, jonka toinen keskuskylä oli aiemmin syntynyt 3 km etelämmäksi, Hämeenkyrön kirkon läheisyyteen.

Kyröskosken keskustasta 1,5 km pohjoiseen valtatie 3 varrella sijaitsee Mannanmäen näkötorni, joka alun perin on vuoden 1918 sodan merkittävälle taistelupaikalle (17-23. maaliskuuta 1918), sodan valkoisen osapuolen rakennuttama muistomerkki.




heikki kyrösjärvellä matkalla kohti viljakkalaa
















perillä!

















jotenkin jännä tämä alhonlahden luonnonsuojelualueen osa viljakkalassa















viljakkalan kirkko
















kimmo säätää jotain...
















tapio kyntää!
















kaikella tavalla ihan huippu lentopäivä!


kiitämme:

- mulla EI pakkolaskua
- ei kalustovaurioita kellään
- huippukeli
- huippu starttipaikka
- huippu lentoseura
- speak easyn hot wingsit maistuivat tampereella :)


moitimme:

kylmää ja laihaa kahvia aitolahden teboililla :(

jos nyt hakemalla hakee vielä jotain negatiivista, niin mun akun kiinnitykseen käytetty nippuside oli katkennut lennolla. akku oli päässyt siirtymään senverran, että starttikehä oli jyrsinyt akun piloille.
onneksi akkuhappoa ei ollut roiskunut kovin laajalle. lähinnä potkuriin ja sylinteriin. makealla vedellä (kiitos kimmo ja tapio!) huuhtelin moneen kertaan syövyttävän aineen pois moottorista.

2 kommenttia:

  1. Mahtaakohan se P.A. Turpeisen baarikin olla entiseltä Suodeniemeltä. Se Kuusniemen kirkko kuitenkin on. Kuvassa sulla on Kuusniemen kirkkona Vesilahden kirkko. Varmaan nämä jo tiesitkin...
    On ollut hienoja kuvia sulla. Jos olisin nuorempi ja rohkeempi taitaisin alkaa lentään noilla härvelillä...
    Sakari Virtanen

    VastaaPoista
  2. kiitos!

    ei lentäminen paramoottorilla ikää katso. rohkeuttakin tulee kurssilla kuin itsekseen, kun oppii luottamaan välineisiin ja ymmärtämään toimintaperiaatteen.
    mikäli juoksu ei käy, on paramoottoreita olemassa myös apupyörillä varustettuina!

    VastaaPoista