joskus harvoin sattuu tässä paramoottoripalapelissä, että kaikki palaset loksahtavat paikoilleen yhtäaikaa. tänään niin kävi!
jo jonkun aikaa on ollut mielessä lentää kyrönjokea pitki koskenkorvalta munakkaan. tänään sattui kohdalle myötätuuli, myötävalo, kelpo starttipaikka, ja kartanlukutaitoinen kuski :)
kaiken huipuksi kohtalainen tuuli tyyntyi matkan aikana prikulleen starttikelpoiseksi päästyämme kurikan tuiskulaan.
ihan samantien, kun aloimme etsimään kelvollista paikkaa, semmoinen avautuikin aivan suoraan edessämme tultuamme kolmostielle. siirtymää pellolle oli semmonen 20 metriä...
ilmaannousun jälkeistä tunnelmaa voi hyvällä syyllä kuvata sanalla "ällistynyt"
ei siis ainoatakaan hötkyä siivessä. ei sivu-, eikä etuheilureita. ei hallitsemattomia nousuja, eikä laskuja. ei sydämentykytyksiä aiheuttavia äkillisiä tempaisuja liitimessä.
ei mitään. ei kerrassan mitään. ilma oli kuin linnunmaitoa :)))
tämä kaikki oli sinänsä ihme, koska vielä matkalla epäilimme tuulen voimakkuuden olevan liian kovaa lentoihin ilmajoella. päättelimme asiaa puiden huojunnasta ja lippujen/savujen liikehdinnästä.
niin vain kävi, että kun olimme valmiina starttipaikalla, oli sitä myös keli.
ja paskat se mihinkään luuloon tai toiveisiin perustunut! se perustui lentäjien sääpalvelun ja "merisään" ennusteisiin!
tämmöstä oli luvattu illansuussa maakuntaan.
startit onnistui molemmilta ekalla, jopa yllättävän vähillä askeleilla, ottaen huomioon todella heikon tuulen startissa.
sinnehän jäätte!
paikalle osui sattumalta eräs karijokelainen "nettituttuni"
oli nähnyt starttivalmistelumme ja tuli sanalle.
doctor livingstone, oletan? kysyi hän (hieman eri sanoilla) ja pakko oli vastata myöntävästi :)
kimmo korpi karijoelta kameroineen siis kuvan oikeassa alakulmassa.
matkaan lähdettiin heti kyrönjokea seuraillen.
pian oltiinkin sitten koskenkorvalla. viinatehtaan säiliöt näkyvät kauas ja ovat ilmailukarttaankin merkittyjä maamerkkejä lentäjille.
"ennenvanhaan" tossa luki "koskenkorvan viinatehdas"
jotenkin minusta ennen oltiin rehellisempiä...
koskenkorvan rautatiesilta on jossain vaiheessa päässyt kiepsahtamaan nurinpäin.
"tunsin kerran tytön viehkeän, mutta kansanopistoon lähti hän",
kertoi juice leskinen eräässä laulussaan. eipä tyttö kuitenkaan tähän kansanopistoon lähtenyt.
kyse on nimittäin ilmajoen kansanopistosta.
aika hieno tuo vanha päärakennus!
ilmajoen maatalousoppilaitos.
vieläköhän ilmajoen osuusmeijerissä tehdään voita? ei siitä niin montaa vuotta ole, kuin sitä sai kaupasta ostaa.
sotaponnistelujen päätteeksi, luiden murskaamisen jälkeen jaakko ilkan pää hakattiin kirveellä irti ruumiista isokyrön kirkolla vuonna 1597. ruumiinkappaleet asetettiin ilmajoella teilipyörän päälle kansalaisten nähtäville. ilmajokiset eivät pitäneet mestattua sotapäällikköään luuserina, vaan pystyttivät hänelle myöhemmin patsaan keskelle ilmajokea.
heikki naatiskelee alajoella
viisi latoa yhdessä kuvassa alkaa olla harvinaista entisellä latomerellä.
näin on kynnöt ilmajoen alajoella kuudes lokakuutta 09.
oikeassa yläkulmassa seinäjoen taajama.
heikki könninluoman loppukohdassa. tosta kun olisi neljä kilometriä päästellyt vastatuuleen, niin oltaisin oltu jyrkin synnyinseudulla, ala-könnin talon paikkeilla.
siellä on kuulemma joskus joku yrittänyt kellojakin teherä...
tämä on se kuuluisa "munakan mittausasema"
vielä 80-luvulla lenni kujanpää (nyttemmin jo taivaallisiin mittausjoukkoihion siirtynyt) kertoi kyrönjoen vedenkorkeudesta iltauutisissa koko suomelle joka kevät.
kyrönjoen varren tulvasuojelutyöt ovat tehneet myöhemmin lennin kaltaiset "maallikkotulvaennustajat" tarpeettomiksi.
"parantaa, kuin sika juoksuaan", voisi luonnehtia tätä eteläpohjalaisen porkkanaviljelijän sarkaa...
tuohon joen takana vaasantien oikealla oikealla puolella olevalle sänkipellolle tehtiin laskut juurevien maalaistuoksujen sekaan. onneksi liete oli jo ehtinyt vähän kuivua...
no, mitäs mieltä heikki olit "kyrönjokilennosta"?
pakko myöntää, tämän kesän parhaita lentoja oli tää.
noo, toki lennettiin muuallakin, kuin ilmajoella. lento aloitettiin kurikasta ja päätyi seinäjoelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti