Lukijat

tiistai 13. lokakuuta 2009

koneremppaa...

moni paramoottorilentäjä korjaa konetta yhden suhde yhteen. siis tunti lentoa ja tunti ropaamista...

mulla suhde on ollut vähän parempi, mutta tokihan jotain pientä aina ilmenee.
yli vuosi on nyt kulunut isommasta remontista (kk-yläpään osia kaasunvaihtokiertoon ja lähtemättömiä jälkiä sylinteriin/mäntään)

---juuri, kun olin irtautumassa maasta koneen tehot hiipuivat äkisti ja samassa moottori sammahti.---
mikähän sille nyt tuli? niin varmatoiminen, kun se yleensä on ollut.

tämmönen oli siis lähtötilanne. konetta purkaessani kävi nopesti syykin selville:













männäntapin lukkorengas oli luultavasti katkennut ja irrotessaan lähtenyt kaksitahtimoottorin kaasunvaihtoon mukaan. aikansa pompittuaan männän syvennyksessä oli tarttunut ylöspäin pyrkivän männän mukana kuumaan päähän ja päässytkin huipulle!

kauaa ei lukkorenkaan aika kulunut palotilassa, kun halusi hieman jo viilennystä. silloin keksi hän hypätä huuhtelukanavaan, mutta hieman liian myöhään. mäntä kun oli jo menossa ylöspäin...















mäntä otti lukkorengaspoloisen matkaansa ja suoristi pitkin sylinterinseinämää. ahdastakin hieman oli, koska millinen lukkorengas on painunut kovakromisylinterin seinämästä läpi alumiinisen männän pakottamana.

puukonkärjellä teräslangaksi palautunut lukkorengas oli kuitenkin helppo irroittaa.















pytty raatia täynnä ja mäntäkin huonossa kunnossa:(

mitäs ny?

koska männäntappi ja vanhan männän tapin toinen laakeri oli myös vaurioitunut, hankin uuden männän (150 eur)
sylinterin vauriot tasoitin "virsikirjalla" ja hoonilla. väittävät, ettei kovakromisylinteriin hiomavehkeet pysty, mutta kumoan tässä nyt sen väitteen.

kotikonstein hiottu kovakromisylinteri
















uusi varaosamäntä oli "paranneltu painos" vanhaan verrattuna















hieman epäilin koko "pielavetistä", mutta puristukset palailivat vähitellen konetta käytellessä lähes normaaleiksi.















aika näyttää, miten pelittää. tulen kyllä raportoimaan asiasta jatkossa, mikäli kone vielä korkkaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti