Lukijat

lauantai 12. syyskuuta 2015

järvenpäätä, tuusulaa ja vähän nurmijärveä


asioilla käväisin järvenpäässä ja tottakai lentokamat mukana, kun luvassa oli vielä perjantai-illaksi kelpo lentosäätä.
 tuuli rauhoittui vasta hieman ennen seitsemää ja starttasin nurmijärven jäniksenlinnasta eräältä juuri puidulta pellolta isännän luvalla.


ilmassa kävi melko pian selville, että alunperin kaavailtu pidempi reitti rajamäen ja hyvinkään kautta piti unohtaa ja tyytyä lyhyempään. tuuli posotteli senverran kovaa ylhäällä, että kaakkoon päin ei oikein hyvin liidin kulkenut.

suunnistin aluksi tuusulan jokelaan. etualalla erään auvisen surullisen kuuluisaksi tekemä koulu



siellä "luetaan tiilenpäitä".
 josta aasinsiltaa myöten päästäänkin sellaiseen aiheeseen, että jokelassa on toiminut aiemmin useita tiilitehtaita savipitoisen maan ansiosta. tehdas toisensa jälkeen on kuitenkin joutunut lopettamaan, koska tiilirakentaminen ei enää ole kovin suosiossa.



asuntorakentaminen on vauhdissa jokelassa.
peltoviljely väistyköön kaupunkiin muuttajien tieltä!



uusi asuntoalue kaavoitettuna ja kunnallistekniikka valmiina. yksi uudisrakentaja on jo tuonne nurkkaan alkanut rakentamaan. kätevä lähteä töihin tuosta pääradan vierestä minne vaan pääkaupunkiseudulle.



maisema täällä on metsäsaarekkeiden pirstomaa peltomaisemaa. ja sehän sopii paramoottorilentäjälle vallan mainiosti!



pitää vaan muistaa, että ollaan helsinki-vantaan tma:n alapuolella. starttipaikastani ei muuten ollut kuin kilometrin verran ctr-alueen rajalle.



kellokosken (tuusulaa) taajama on muodostunut keravanjoen koskeen. koskesta voimansa aikoinaan ottanut ruukki on yhä lähes alkuperäisessä asussaan.



tehdasmiljöötä



kuvan alareunassa sijaitseva vaatimaton kirkko on valmistunut vuonna 1800




kellokosken sairaaloista se kuuluisampi sijaitseekin jo mäntsälän puolella.




tästä sitten järvenpäätä kohti
matkalla kerkesin pohtimaan, mistä ihmeestä kaupungin nimi oikein tulee?



tällä kohtaa suomea tuollainen kattomainos voi ollakin tehokas. teoreettisesti mainoksen saattaa nähdä lentokoneen ikkunasta vuosittain jopa 16 000 000 silmäparia!



kaupunki on kasvanut kiinni päärataan.



peltoja löytyy aivan kaupungin keskustan liepeiltäkin.



rantapuistoa lähemmin ja järvenpään kummalliset keltaiset maamerkit



ilta-aurinko maalaa kaupungin valkoiseksi rapatut elementtikerrostalot ikävän kelmeäksi.



mutta nouseepa tänne keskustan lähelle paramotoristeille ihan oma starttipaikkakin?
 on alamäkeä joka suuntaan. vähän kun vielä puustoa reunoilta raivataan, niin hyvä tulee ;)


tunnin lento takana ja bensa vähissä, joten oli aika hakeutua lähtöpaikalle. sehän reippaassa myötätuulessa sujuikin yhdessä hujauksessa.

palojoen suojavyöhykkeitä. kuvan oik. yläkulmassa talon isäntä kylvämässä syysviljaa.


laskeuduttaessa oli jo kaste maassa ja alavilla mailla sumuverho pinnassa. talvi on tulossa ja lentokelit vähenee...

2 kommenttia:

  1. "Paramotor" wings have evolved specifically for use with power, as compared with free flight 'paraglider' wings.

    VastaaPoista
  2. yes. today wings are different. of course you can fly every wings, but only slow speed.

    VastaaPoista