Staraja Ladoga (ven. Старая Ладога), suomeksi myös Vanha-Laatokka, Laatokankaupunki tai Laatokanlinna on kylä ja sen mukaan nimetyn maalaiskunnan keskus Leningradin alueen Olhavan piirissä, Olhavanjoen rannalla 13 km Laatokasta etelään.
Viikinkiaikainen kaupunki perustettiin jo 700-luvun puolivälissä. Sen synty on ajoitettu vuoteen 753 dendrokronologian avulla. Kaupungissa asui alkuvaiheessa ainakin skandinaaveja ja itämerensuomalaisia, viimeistään 900-luvulla myös slaaveja. Kaupunki sijaitsi jokireitillä, jota pitkin kauppa-alukset ja soturijoukkiot matkasivat Itämereltä Konstantinopoliin tai Volgalle.
Skandinaavit nimittivät kaupunkia Aldeigjuborgiksi eli Aldeigjun linnaksi. Aldeigju on erään teorian mukaan skandinaavinen väännös itämerensuomalaisesta nimestä *Alodejoki, "alajoki". Tämän oletetaan tarkoittaneen Staraja Ladogan kohdalla Olhavanjokeen laskevaa sivujokea, jonka venäläinen nimi on Ladozhka. Kaupungin slaavilainen nimi oli yksinkertaisesti Ladoga.
-----------------
ilmoille siis olhavanjoen rantamaisemista juuri puidulta pellolta
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZxwADXCVR4tGtyRgmW0qD7JDPy4qoUaCJlGvG1G2W8-p52qcvaA1T16ud-WDc8GMxH06zZ5aApBTC9znCKHxMOdO1U-WQw_ymljSwvTxKmYCyUiPdaTWudjSpvjbMzA3hzy4-oHyre4p4/s320/starttipaikka+ladoga.jpg)
volkhostroy-2 oli lähellä sijaitseva suurempi teollisuuskaupunki. volkhostroy-1 sijaitsee muuten joen vastakkaisella puolella.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhHsLBkBCbBiy0XqIQGMkTSSF9QPW5EWZOTNtV4xkJI6NdkS9oRNLLnyAgAV4rrw8PIXH0c51_s_o3syR0hvlocCHqnVO3ORuliZ8UoRebP0AtzQ4JqGN-OX1wcGj6rKoOrrEZQLzpS_3i0/s320/voimalaitos+ja+silta.jpg)
jokivarren maisemaa
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCa37ZjV-FYCHfZeD6kjubmoeTSkW2U8a7LX2jhK7HwLdb3Cx3wdbK7mGZE2AFQ_bFloGVZvQLzj_DpftxuUxJwX9q9FQYmk9tN33bfEvFNmzGr2-Ng3v-7KxY7LMRE94kCMb5BLDWLlgc/s320/kirkko+joen+varrella.jpg)
toinen näistä rakennuskomplekseista on vanhan laatokan luostari, mutta mulle jäi vähän epäselväksi että kumpi?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2cdSZvI8tWgqZTA0YDPH4lWj6IJ_Qs932rSiSAvYJCIUebC9p2zXtTH7eHzG6dW1_z_eF2xSSy7CE4RqQ3yLIs93Ykjep1StunjHR43e-Od5dvRbR90ri4HPV3u4IK-HmDmp8z3fXqSjh/s320/luostari2.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhbLyxiybnCdkDc5kJyVkzd1Kknac8lLI0WP18CAuIecQTXArIqxiN3fb5Q7MKQ-U3iRGH-D9ftwfGVbZbDOcw4Vw62hrUyhyBVs89yxPPatbQnI5HCsTSNjsRvpgUWgNJvwDyq2KcoJZEj/s320/luostari.jpg)
tähän jokiristeykseen perusti ruotsalainen rurik siis aikoinaan tukikohtansa. sana "russia" on kuulemma johdettu hänen nimestään.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiSZJsZr1oC2gJ1gvVUIWDtBLFv0jIGRZCbJdVb_O_H1oJDTSeCMEXE3P4WJKmrxb_JvEYAOvy8w4ejXFhZz4lv1ecjj29TCbTGGkNowsnjkHJ_eYBvyUSwYGwu7-z6AA1a5mKOpp4Mv7xU/s320/linnoitus.jpg)
kirkon restaurointityöt menossa. kirkkoja oli muuten näillä seuduin senverran paljon, ettei kaikkia viitsinyt edes kuvata ;)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgdXgs1tkhTGI5ZsPWSAwyg61FsA-kO2pTa1FKU56FudNPmbkWFUaeiuhXGpG-O50N-ivqza8yQxrw8Sk_mHbC8VzqLTLTIep3H2nhnEDBb-2elq3VnAixBIUHeIJ0EQCfRBf6UgmFs7eB8/s320/kirkonkunnostusta.jpg)
uusi laatokka olhavanjoen suulla laatokan rannalla
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhuRjlfHv5OTatx2LWVIPCD-wQOgnxUuCReyz1PRrvgrbDTbE_vFREkSol33igP5HSxODPThJHpnncTdl1g5vScsgADK60aSvRYITXC6hATu6mU-6bj2SBSQTPsBHyIcu7Q-SHXTqWXJXNs/s320/uusi+laatokka+kaukaa.jpg)
kaupunkia lähempää
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg-j4vFVPlhV-Tks5Puoxl2rp0HzuqytL0YwPBNePwLyqyDEC-8yzM6qTIvJ90XNO4q9A2RK_q-X3l2C21URe1yND3EkoTLD9nx5EZFc0fYo16M1QMHdaZaU2eDi-olnLJPQOKMHSfRQDXD/s320/uusi+laatokka.jpg)
1700-luvulla Laatokan kautta kulki yksi Venäjän tärkeimmistä tavarankuljetusreiteistä, Volgan Itämereen yhdistänyt Vyšni Volotšokin vesitie. Laatokka oli kovien myrskyjen takia reitin vaikein ja vaarallisin osuus. Pietari I:n määräyksestä Laatokan etelärannikolle ryhdyttiin vuonna 1719 rakentamaan kanavaa, joka alkoi läheltä Uutta Laatokankaupunkia ja päättyi Pähkinälinnaan Nevan suulle. Työntekijäpulan takia rakentamiseen osallistui myös sotilasosastoja.
Pietari I:lle nimetty kanava otettiin käyttöön vuonna 1731. Sen pituus oli noin 111 kilometriä, leveys 20 metriä ja syvyys 2,4 metriä. Kobona- ja Olhavajokien välille rakennettiin patoaltaita ylläpitämään tarvittavaa vedenkorkeutta. Niiden yhteydessä sekä kanavan molemmissa päissä oli sulut. 1700-luvun lopussa rakennettiin vielä toinen kanava Olhavalta Säsjoelle, ja 1800-luvun alussa sitä jatkettiin Syvärin suulle asti.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgx8RSqn2wUQQhzhyphenhyphenxCC4BJTech8KsTS3tjTbZWn6wOt3dTCLlbIsH7qoKk6aVfhcGhggwZUwMyg8wHG0Xq0yY9GCct4cfMb9wsaEccneomqmTy0ua4mo-mQnFWLr_TL7OXQb77J2rPZqeI/s320/stalinin+kanavat.jpg)
valtatie m-18 pietarista muurmanskiin ylittää olhavanjoen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjB0srvM61z-V4_rmvRUjTMvssyX9rGQS-4nzQfTj4qoLI-kVtL1Vc76Sq92ZpqcAyUUa_rjaijcIUy2fEgBv5WaZRwZghIpHfda1TjqvzvUK2l-B5gJdAHlfvyExTWD_2mZ628pvXtdmyu/s320/m18silta.jpg)
miliisin tarkastuspiste ja huoltoasemakeskittymä valtatien varressa.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgh-Uf78TWTUPl0teCNzLEamgZjFoCyh9cXFYX0IraUloQ-xACkKn-rrNMQPr87TrzJT9aY9lH7_bV6mWD2_GOrVsGOmUYerrZFmXRbK8BbbnYB8LrvVScK2p7p1hV_q07b-LLO_yaf4KSE/s320/huoltsikat.jpg)
laskun jälkeen piti vielä arto saada ilmaan. rististartti ei ilman tekotuulta olisi onnistunut.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjfbg4a-feI-Md47fm-0DlQnN-fSTc-8iwXxKyM7odHMYutcJ6dU-W_Uo6g-hRfCB0xkpWnC7trpnYB-j3hqp1MV_qHEw4JtYdavPqxaqEGfwhMBUbbRJNj6nlnIz2XuQ9Dz4nlPb38vJxz/s320/tuulentekoa.jpg)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti