aamuinen lento suuntautui tuttuihin maisemiin akselilla peränne-alastaipale.
perännejärvessä on tänä talvena ennätysvahvat jäät. paikalliset kalastajat eivät miesmuistiin (joka on kuulemma n. kolme vuotta ;) ole nähneet näin paksuja jäitä. poikkeukselliseksi sen tekee se, että jää on lähes kokonaisuudessaan teräsjäätä, eikä "kohvaa" ole juurikaan päässyt syntymään tänä talvena. missä se kasvihuoneilmiö on piileksinyt tänä vuonna???
nojoo. jäiden syntyminen on toki paljolti muista seikoista kiinni, kuin kovista pakkasista. lumen hyvä lämmöneristyskyky ja sulamisvesien/sohjon jäätyminen sopivaan aikaan vaikuttaa kokonaispaksuuteen paljon enemmän.
apropoo. kokeneet jäälläliikkujat (kalastajat, joita tapaan käydä usein jututtamassa) ovat arvelleet tämmöisen teräsjään menevän joutuin "puikoiksi", joten pelkkään jään paksuuteen ei nyt ole luottamista!
itse olen poissa pääsiäisenä (paphos, cyprus) , mutta kerhon kalusto (sekä omani) on käytettävissä vapaasti. toivottavasti perännejärvelle viriää toimintaa pääsiäisenä! mitä ne nyt on pitkässä ennusteessa lupailleet? auringonpaistetta ja +10 lämpöastetta... :)))
autolla en ehkä enää uskaltaisi viikon päästä mennä jäälle, mutta mönkkärillä ja kelkoilla kyllä.
hinausalue kannattaa toki koeporailla ennen hinaustoimintaan ryhtymistä. ja laittakaa ihmeessä "pola" hinausvehkeeseen, niin tietää kesällä, mistä aletaan naaraileen...
vitsivitsi. järki käteen. kaira käteen ja tutkimaan, onko jää kestävää hinausalueella. sadankin metrin välein koeporaus riittää. virtapaikkoja/lähteitä ei selällä ole.
tuonne vien katiskat ja rysät, kunhan vähän vielä pore vähän laajenee.. nelikiloisia lahnoja saattaa olla rysä puolillaankin joskus!
jäljet jäällä pääosin joutsenten.
aamuvirkuimmat oppilaat ja pari muutakin kerholaista perännejärven jäällä sunnuntaiaamuna 5/4-09 klo 9.00
"särkkä" etelästä päin kuvattuna
alastaipaleella talot vanhimmasta päästä alkaa sortumaan,
mutta uuttakin rakennetaan!
meneillään olevan varjoliitokurssin "päättötyöhön" kuuluu mm. tarkkuuslasku.
asettelin jäälle krapumerran ja ajelin sen ympärille vähän osviittaa, minne laskussa tähtäillään...
virtapaikoissa jää näyttää jo melko kehnolta. mites se oli?
viisisenttinen jää kantaa ihmisen, kolmesenttinen jää pilkkijän ja kaksisenttinen paramotoristin ?-))
terveisiä lentäjille ?
kaupungin ylläpitämällä kirkkosalmen laavulla käydään aina toisinaan makkaranpaistossa oppilaiden kanssa. kiitoksia vaan oivasta makkaranpaistopaikasta ähtärin kaupungille! kuivia polttopuita ja vaikka mitä...
aikojen alussa muuten "kirkkosalmea" ei ole ollut olemassa, vaan vesi oli keksinyt kulkureittinsä tampereelle ja poriin tuosta!
kirkkosalmi on ihmisen aikaansaannosta ja se on tehty tietääkseni joskus 1940-luvulla?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti