kun kerran jari oli vaivautunut pohjoispohjanmaalta asti tutustumaan eteläisten lajitovereiden lentomestoihin, niin pitihän se kello laittaa herättämään tänään jo aamukuudelta. pintatuulen oli ennustettu kiihtyvän aamupäivästä kelvottomaksi paramoottorilentelyihin, joten aikainen lintu jälleen madon nappaa!
eilenillalla kotiuduttiin seinäjoen reissulta pitkälti puolenyön jälkeen, joten vain muutaman tunnin ennätti olla körmyllään, kun tie taas kutsui.
jo yöllä päätimme tulla tutustumaan kulkureittimme maisemaa lapuanjokilaaksoon alavudelle ja kuortaneelle. niin mukavalta maisemat näyttivät kesäyössä ajellen maantietä pitkin.
startit tehtiin alavuden lentokentältä. tässä arto ja jari valmistautuvat.
ja tässä lämmityskäyttävät.
ponkaisin heidän perään parin epäonnisen yrityksen jälkeen ja saavutinkin heidät nopealla siivelläni äkkiä :)
luhtasaaren autoliikkeen kiinteistö. en tiedä, mikä taho nykyään omistaa liikkeen, mutta paikka oli kuuluisa bmc (british motor corporation) myyjä puoli vuosisataa sitten.
ehkä juuri sen takia voit yhä tänä päivänä tavata alavuden arkiliikenteessä sellaisia automerkkejä kuin morris marina, leyland prinsess, morris mini. puhumattakaan paikkakunnan runsaasta englantilaisesta museoajoneuvokannasta.
kauan sitten edesmennyt eemeli luhtasaari oli etevä autokauppias ja sai minutkin, vasta 18 vuotta täyttäneen nuorukaisen ihan tosissaan harkitsemaan uuden austin allegron hankkimista osamaksulla!
alavuden asemanseutua. alavudella rata kulkee n. 4 km päässä varsinaisesta kuntakeskuksesta.
lapuanjoen voimalaitoksista pienin sijaitsee karsinakoskessa.
rantaöysänjärvi. vas. ent. alavuden puunjalostustehtaan (nyk. viitapuun) tehdasaluetta.
sarvikkaankoski lapuanjoessa on suosittu virkistyskalastuspaikka.
peltoa sattui matkanvarrelle monenlaista. tässä pari:
tyypillistä pohjalaisarkkitehtuuria, osin vuosisatojen takaa kuhajärven rannalla.
mäyryn "vanha" keskusta. nykyisin se keskusta taitaa olla nesteen uusi huoltamo valtatie 66:n varrella
tässä kohtaa jari lähti kohti länsirantaa. minä oikaisin gazan kaistaleen kautta takaisin kohti alavutta...
soile yli-mäyryn taidehalli, taitaa olla kuuluisin mäyryläinen?
http://www.soileyli-mayry.com/
tästä montusta on ajettu hiekkaa seinäjoen rakentajien tarpeisiin kauan. yhä vaan näkyy hiekkaa piisaavan.
pieni pelko alkoi kalvaa näilläpaikkeilla bensan riittävyydestä. olinhan lentänyt jo toista tuntia ja tankki ei ollut edes täynnä. sekä tuuli, että termiikkikin oli voimistunut ja aloin harkita lasketuvani jonnekin muualle, kuin lähtöpaikalle, jonne tuuli tuli kiitotien sivusta. mitä? tuossahan on ihan kuin vasiten tehty varalaskupaikka!
kovin pieneltähän tuokin näyttää näin ilmastakäsin tarkasteltuna ja tuulensuuntakin on ihan väärä. jatketaan matkaa...
kyllä siihen silti tarvittaessa istutetaan vaikka hornetti (olen omin silmin nähnyt) ja tuulensuuntaa ei kysellä, mutta silloin ovatkin ammatilaiset asialla.
paikka on "alavuden varalaskupaikka", vaikka suurin osa siitä sijaitseekin kuortaneen puolella. joskus kauan sitten ollaan harkittu liidinhinaustoimintaa tuossa yöllä :)
alavuden seudun moottoripyöräkerhon motocrossrata.
pian tämän jälkeen alkoi kone ookaamaan ja aloin valmistautumaan peltolaskuun. lukuisista vaihtoehdoista valitsin laajan tasaisen nurmipellon aivan motocrossradalle johtavan tien vierestä. sinne oli kuski helppo opastaa!
ps: pakko taas kehaista näitä aamulentoja :)
värit ja kuvien onnistumisprosentti ihan toisissa sfääreissä, kuin iltasella!
jo startin aikaan aurinko oli selvästi korkeammalla, kuin yleensä iltaisin lentokelpoisen tuulen vihdoin saavuttua. no, näistäpuoliin kelit vaan paranee. kesä on vain niin turkasen lyhyt, että se luiskahtaa huomaamatta ohi, jos aamulla jää sänkyyn makoilemaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti