"porvoon mitta" on käsittääkseni jotain semmoista, että on niinku vähintään kylliksi ja jopa reilusti päällekin?
perjantaina ajeltiin porvooseen ja soittelin tutulle kamulle porvoosta ja utelin lentoseuraa/starttipaikkoja.
silvennoisen pekan kanssa piipahdettiin pe iltana laivaravintolassa porvoonjoella ja hiottiin toimintasuunnitelmia aamuksi.
pekka toi printit viimeisimmistä säätiedoista ja ennusteissa oli luvassa todella hyvää lentokeliä aamuksi.
ehkä tuosta pekan starttipaikasta voisi käyttää sanontaa, että siinäpä sitä on starttipaanaa "porvoon mitalla" ihan joka suuntaan ?-)
autoni kuvan keskellä.
kiialan kartanon mailta on pekka saanut luvan startata aina kasvuston ollessa soveliaassa kunnossa.
no, nyt muutama kuva vanhan kertauksena. pekkahan on näitä ilmakuvia porvoosta tosi paljon tuonut esiin sivuillaan sekä blogissaan www.uusimaa.fi lehdessä.
tästä maisemastahan porvoo tunnetaan. vanha tuomiokirkko on saanut juuri uuden katon taannoisen tuhopolton jälkeen.
rantamakasiinit ovat myös oleellinen osa vanhaa porvoota.
aamulla sai tuosta näkymästä valitattavasti kuvia vain vastavaloon..
tämä silta tehtiin vasta muutama vuosi sitten. valtaväylä nykyään porvoon kaupungin läpi.
joki ei ole lähellekään niin saastunut, miltä kuvassa näyttää. etelä-suomen joet ovat oikeastaan kaikki tämänvärisiä. savimaat luovuttavat maa-ainesta virtaavaan veteen ja värjäävät veden saven väriseksi.
porvoolaisia/turisteja huurteisella laivaravintolassa.
paitsi starttipaikka, niin myös ilma oli korrektia. lennon lopulla tosin alkoi tuntumaan jonkinlaista eläväisyyttä ilmassa.
julkaisen nyt nämä kuvat pekan laskusta hänen luvallaan. mahdollisesti joku lukija välttää loukkaantumisen tämän kuvasarjan avulla.
kaikki vielä ok.
lähempänä maata
nyt taisi napsahtaa?
kaatumista ei voi enää estää.
vaikka laskusuunta oli prikulleen vastatuuleen, oli lasku melko vauhdikas. ehkä siinä oli jonkinlainen laskeva virtauskin aiheuttajana, mutta näytti siltä, että aamukasteinen nurmi oli lisäksi osasyyllinen kaatumiseen.
pekka totesi heti, että "jalka katkesi"
siltähän se näyttikin. jalkaterä osoitti aivan eri suuntaan, kuin lähtiessä :(
soittelin lanssin paikalle ja ja pekka pääsi heti asiantuntevaan hoitoon. ensihoitohenkilökunta laittoi tipan, mittasi verenpaineet, sekä annosteli voimakkaan kipulääkityksen.
tämän jälkeen jalan luut aseteltiin paikoilleen ja asennettiin alipaineside tueksi.
myös poliisi soitti mulle ja kyseli ajo-ohjeita tapahtumapaikalle. ihmettelin, mistä tiesivät juuri mulle soittaa, mutta siellä hätäkeskuksessahan tietysti ottavat numeron talteen.
vaimokin pääsi koulutusta vastaavaan, kun piteli tippapulloa.
porvoon mitalla tuli myös poliiseja paikalle varmistamaan, ettei rikosta ole tapahtunut...
ensihoitaja arveli pekalle kipsin kanssa kulkemista n. 6vk, mutta lopullinen toipumisaika on seuraaviin paramoottorilentoihin todennäköisesti jopa 1/2 vuotta.
toivotan mahdollisimman pikaista paranemista pekalle, ja pekan mieltä varmaan piristäisi muittenkin "movalistan" jäsenten tervehdykset?
kun pääset pekka jalkeille, niin oteataan uusiksi paremmalla tuurilla!
Aarnon vaimo taisi säikähtää eniten. Oli jo hyllyttämässä Aarnon lentolupaa. Kiitos Aarno kamojen hoitamisesta tapauksen jälkeen.
VastaaPoistaSyy onnettomuuteen näkyy selvästi kuvista. Kovissa laskevissa en noussut penkistä ylös ja tulin kantapää edellä maahan.
Seurauksena oli viikon sairaalassa avokipsillä, kunnes jalka leikattiin. Sitten hiljaiseloa makuullaan jalka koholla 9 viikkoa. 3 viikkoa max 15kg varausta, nyt puolet painosta ja viikon päästä koko painolla. Luut ovat asettuneet kohdalleen ja jäljellä on kuntoutusta. Lähinnä nilkka on jäykkä.
Vaimo oli päällystänyt sairaalassa ollessani makuuhuoneen seinät ilmavalokuvillani. Pääsen siten aina tunnelmaan.
Keväthangilta lentoon. terveisin pekka
tsemppiä toipilaalle!
VastaaPoista